"paranoid schizofreni", vadå?

Mer
19 år 5 månader sedan #5325 av Vargen
Kan du Admin eller någon annan översätta hebephrenic schizophrenia. jag förstår nästan ingenting av de konstiga orden.

www.mentalhealth.com/icd/p22-ps01.html#Head_3
Mer
19 år 5 månader sedan #5333 av tryskey

PSR skrev: Identitet och verklighetsuppfattning är förstås jättesvårt. Såvitt jag kan förstå finns det ingen anledning att misstänka att din pojkvän uppfattar dig på något annat sätt än omgivningen. Och han borde känna dig bättre än någon annan.


Jag menar inte min pojkvän, det är ju inte han som satt diagnosen.
Jag menar psykvården....
Min pojkvän bryr sig inte om diagnoser, han vet ju vem jag är och hur jag mår, diagnosen spelar ju ingen roll där.
Men för mig, såfort jag kommer till en allmänläkare eller likn. så vill jag veta vad de kommer döma mig som när de fåt se vilken diagnos jag har.
För dömd, det blir jag alltid. Och dissad, för att det står att jag är psykiskt sjuk. De lyssnar inte, börjar prata bebisspråk osv.
Patetiskt.
*hatar att gå till husläkaren*
Mer
19 år 5 månader sedan #5352 av Admin1
Vargen,

Jag har översatt första delen. Jag tyckte att det verkade inte så bra skrivet detta. Hebefreni betyder på latin ungefär ungdomspsykos. Författaren Jan Myrdal blev anklagad av sin pappa Gunnar, som senare fick Nobelpriset i Ekonomi att han var hebefren när han kom med sin första roman. Den här typen av diagnoser följer inte alltid en genom hela livet utan de kan övergå i en annan form. Det är ganska vanligt så när du blir äldre kan det bli något annat. Så här skrev de:


En form av schizofreni där humörförändringar dominerar, vanföreställningar och hallucinationer är flytande och fragmentariska, beteendet är oansvarigt och svårt att förutse och maner är vanliga. Humöret är grunt och olämpligt och ofta åtföljt av fniss eller leenden eller genom ett ståtliga maner, grimascher, maner, upptåg, klagomål om inbillade sjukdomar och upprepade fraser. Tankarna är oorganiserade och talet är vandrande och oklart. Det finns en tendens att förbli ensam. Den startar mellan 15-25 år och har ofta negativa symptom och särskilt viljeförlust och känslomässig avtrubbning.
Mer
19 år 5 månader sedan #5357 av Isa-Alise
Mer
19 år 5 månader sedan #5377 av Vargen
Admin, tack för översättningen. vad menas med att hallucinationer och vanföreställningar är flytande och fragmentariska?
Mer
19 år 5 månader sedan #5379 av Admin1
Det menar nog att det är egentligen ganska lite sådana problem.