"paranoid schizofreni", vadå?

  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #5390 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet "paranoid schizofreni", vadå?
Zedd! Jag har också diagnosen odifferentierad schizofreni. men jag har aldrig fattat vad det betyder. vet du vad odifferentierad betyder?
Mer
19 år 5 månader sedan #5391 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet "paranoid schizofreni", vadå?
Odiffentierad betyder ospecificerad.
Mer
19 år 5 månader sedan #5396 av Admin1
Jag tror att fler och fler kommer att få diagnosen odiffrentierad dvs att man inte passat in i de fyra andra schizofrenityperna. Det har varit den trenden i USA och där beror det på att om man väljer en specific schizofreniform, som t.ex. disorganiserad schizofreni, så kan den ibland övergå till en annan typ av schizofreni. Detta tolkas av omgivningen ofta som diagnosen tidigare varit fel. Det blir lite jobbigt för psykiatrikerna att förklara och därför väljer allt fler odiffrentierad .
Mer
19 år 5 månader sedan #5688 av tryskey
jag har haft "röster" men de har försvunnit... eller det var mer röster i mitt huvud... typ som "paralella tankar"... men vadå dom skadar ju inte... om dom kommer med nå bra idéer så är det ju lika bra att följa dom.. om dom däremot säger åt en att döda folk m.m så är det ju lika bra att ignorera dom.
Mer
18 år 9 månader sedan #19360 av smint

Isa-Alise skrev: det skulle inte förvåna mig om din diagnos ändras efter en tid om du fortsätter att må bra...


what if it is the medicines that make him/her okay? It doesnt mean that he/she does not have a mental illness?
  • W
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19363 av W
Svar från W i ämnet "paranoid schizofreni", vadå?
själv fungerar jag inte ett dugg i vardagen och har inte gjort på år, varit inlagd, behandlingshem, daglig hjälp i hemmet mm. varit sjuk åtta år och har inte fått nån vettig diagnos, är för frisk för neuroleptika enligt min läkare. min första psykolog sa att jag var schizofren, min nuvarande är helt säker på att jag inte är det, jag får ingen klarhet i nåt och när jag frågar min läkare om diagnos säger han reaktiv ospecificerad psykos för 4 år sedan + känslomässig störning från tonåren...