Boendestöd?

Mer
16 år 5 månader sedan #101297 av ak
Boendestöd? skapades av ak
Mina kontakter inom psykiatrin tycker att jag behöver någon sorts boendestöd för att ha hjälp med att städa etc... någon som vet hur boendestöd rent praktiskt fungerar?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 5 månader sedan #101305 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Boendestöd?
Boendestöd innebär att du har egen lägenhet + samlingslokal, oftast pesonalens lägenhet eller gruppboende. Dem stöttar dig med att handla, laga mat med dig om du vill, städa komma till dig när du behöver prata, telefonkontakt gå och fika osv. Dem ska uppmuntra dig till ett aktivt liv.
Tycker det fungerar mycket bra, många säger att jag inte uppför mig som en psykpatient! Men det är den normala behandlandet av mig som person som har låtit mig få behålla mina "friska" mönster.

Bor fem minuters cykelväg från boendet, så det är ganska nära. Detta kan rekomenderas till dig, som tar emot intryck från andra till att förändra ditt beteende.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 4 månader sedan #101308 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Boendestöd?
Jag hade boendestöd under ett år tidigare pga svårigheter att komma igång med städning, tvätt etc.
Det innebar att min boendestödjare kom hem till mig en gång i veckan och då städade vi och sånt, såg till att jag fyllde på dosetten och betalade räkningar. Sen brukade vi ta en kopp kaffe och prata lite. Hon var väldigt trevlig.
Hur boendestödet ser ut beror helt på vilka behov brukaren har.
Man kan få boendestöd fler timmar i veckan än vad jag hade om det finns behov för det tex.

I samband med att jag flyttade så ville jag försöka att klara mig själv och det går rätt bra nu faktiskt. Så boendestöd är en hjälp till att senare klara sig själv för en del.
Mer
16 år 4 månader sedan #101322 av ak
Svar från ak i ämnet Boendestöd?
Jag är väl inte helt tappad på huvudet men ibland har jag svårt med att städa... diska och tvätta. På något sätt går det inte in i huvudet att man bara skall göra det. Nåväl, jag återkommer med en statusrapport på hur läget ligger när boendestödet har anlänt och hjälpt ak000 med städning. Lite fika sitter väl inte helt fel heller. :lol:
Mer
16 år 4 månader sedan #101349 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Boendestöd?
Vad fick ni betala för att ha boendestöd? Baserar sig kostnaden på hur stor inkomst man har? Vet ni om avgiften varierar från kommun till kommun?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 4 månader sedan #101351 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Boendestöd?
Avgiften är gratis, baserad på lss. Avgiften är likadan från kommun till kommun. Den är nog pensionsgrundad?

Vars är världen på väg?