Boendestöd

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 3 veckor sedan #119946 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Boendestöd
Jag undrar om kommunens datorer får innehålla chatcentraler där man kan skriva istället för att prata per telefon. Då tänker jag på webkamera, men tyvärr är inte bilderna synkade.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 3 veckor sedan #119957 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Boendestöd
Ja, det gäller att ha lite humor i sig, så att man kan skratta åt sina vanföreställningar och paranoia när man blir fri från sin psykos.
  • tillbakadragen
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 veckor sedan #120097 av tillbakadragen
Svar från tillbakadragen i ämnet Boendestöd

Jag undrar om inte boendestödet i framtiden kan ges via Internet. Med hjälp av en videokamera online kan de ju se vad som behöver att göras i lägenheten och ge boendestöd på distans.

Samma sak kan nog ske med att uppsökande öppenvårdsteam kan sköta kontakten för det mesta via Internet och därmed hjälpa fler på samma tid och ha bättre och tätare koll på läget.


Hur ska dom kunna städa i mitt hem då? Jag gör då inte mycket av städningen själv, det gör personalen. Diskar och tvättar gör dem med.
Mer
16 år 3 veckor sedan #120101 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Boendestöd
Jag säger kategoriskt NÄ till till datorkontakt, för det är det personliga mötet som är grejen, det att jag får en fysisk person som kommer hem till mig som gör alltihop!
Nu menar jag inte att HON skall jobba och göra allting själv, nej, vi jobbar tillsammans och pratar samtidigt, vilket är mycket, både roligare och bättre än en dator och en massa kameror! :cry:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 3 veckor sedan #120490 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet städning
Häruppe har kommunen nåt som kallas Mobila stödteamet: ingen vanlig hemtjänst utan fungerar som ett stöd när man är psykiskt sjuk; allt från städa, handla, peppa, mediciner, hjälp m kontakter etc.
Klarar man inte städa så får man städat.
Tvätta - man får tvättat
Mm mm

Är det sånt ni menar?
I många fall så kostar det ingenting.
Soc/kommunen tar beslut på antalet timmar man kan få.

Jag tycker att det är väldigt bra att denna typ av hjälp finns att få, vardagen/livet kan vara nog tufft ändå

Vissa säger att man ska använda ättika till fönsterputs..?

ps "HON" ska inte göra allt själv, vi hjälps åt...hm varför just hon, finns ju han oxå :twisted:
Källa NG :angel

Boendestöd via nätet, såå sjukt!