Röster

Mer
16 år 3 veckor sedan #119601 av mopa
Röster skapades av mopa
Jag har frågat flera läkare om att höra röster, vad det kommer ifrån, är det jag själv som skapar dom, eller.... Hittils har jag inte fått nåt svar på detta, ingen verkar veta.
Rösterna i huvudet måste ju komma nånstans ifrån.
Har du nån teori om röster?
Mer
16 år 3 veckor sedan #119610 av Hanna_Norr
Svar från Hanna_Norr i ämnet Röster
Jag antar att du inte får några svar därför att ingen egentligen vet vad röster är. Läkare är bara intresserade av att veta vilka symptom du har för att kunna medicinera - och sällan av vad du egentligen upplever. Detta är min personliga erfarenhet...

Att inse att man är sjuk och psykotisk är svårt. När jag hörde röster var jag alltid öppen för möjligheten att de faktiskt kom från en högre makt.
Jag vet inte så mycket om världen. Jag kan inte säga vem som talar till dig - men jag kan ge dig en möjlig förklaring.

Den går ut på att rösterna faktiskt kommer från dig själv. Vår hjärna är mycket komplicerad. Nästan allt är seriekopplat och mycket som sker är delvis omedvetet. Dopaminhypotesen går i enkelhet ut på att hjärnan är överstimulerad. Hjärnröntgen har visat att de delar som tar hand om hörselintryck kan vara aktiva på människor med schizofreni - även om det är tyst. Det skickas riktiga signaler till de delar av hjärnan som tar emot och tolkar ljud- men dessa signaler kommer inte utifrån som de ska och brukar.

Jag antar att det är därför röst-hallisar känns så verkliga.
Det är sant att du hör något - men det du hör kommer inne från dig själv!
Jag tycker att detta låter ganska vettigt - men teorin förklarar dåligt varför rösterna säger det dom gör.

Se det som att ditt minne läcker ner på de områden som har med hörsel att göra. Eller något!
Mer
16 år 3 veckor sedan #119611 av Hanna_Norr
Svar från Hanna_Norr i ämnet Röster
Eftersom ditt minne läcker lite hur som helst -antar jag att det kan bli konstigt ibland.
  • sebastian..
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 veckor sedan #119721 av sebastian..
Svar från sebastian.. i ämnet Röster

Hanna_Norr skrev: Eftersom ditt minne läcker lite hur som helst -antar jag att det kan bli konstigt ibland.


bra att du dumförklarar dig själv direkt, det vore ju tråkigt om människor fick för sig att lita på dig
Mer
16 år 3 veckor sedan #119722 av Hanna_Norr
Svar från Hanna_Norr i ämnet Röster
Jag är verkligen inte dum - och menar inte att någon annan här är det heller. Men vid schizofreni och psykoser menar en del psykologer att dina tankar kan ta konstiga vägar.

Varför skulle detta gör mig opålitilig? Jag försöker förstå vad du menar - men du kanske bara vill vara taskig och sätta dig på mig. Bra du har lyckats! Jag blir ledsen.


Jag skriver inte på viska för att jag tror att jag har alla svar och är bäst. Jag förmedlar bara vad jag har lärt mig i skolan - vilket min vän Admin har bett mig att göra. Jag börjar inlägget med att jag inte vet vad röster är och att det kan finnas många olika svar på den frågan..

Jag försöker svara så gott jag kan utifrån egna erafarenheter och facklitteratur. Och sen vill jag påpeka att jag absolut INTE vill att folk ska lita på mig helt och hållet - utan att tänka själva. Men det utgår jag ifrån att folk att inte gör. Jag är varken psykiatriker eller färdig psykolog - även om det går väldigt bra för mig på min utbildning!
Mer
16 år 3 veckor sedan #119725 av Geta
Svar från Geta i ämnet Röster
Hanna_Norr,
bry dig inte om påhoppen.
Vi förstår att du inte kan ha alla svar.
Det som är intressant, är att få veta vad som är
aktuellt just nu när det gäller psykologi.
Att få nya infallsvinklar behövs, bland oss som
har haft psykoser och andra psykiska problem.