Tvångspsykvård är riktigt långt från god psykologi

Mer
15 år 8 månader sedan #141025 av Admin1
Hur kom det sig att ni fick tvångsvård? Var det psykiatrin, som upptäckte hur ni mådde eller var det anhöriga, grannar, polisen mfl, som tipsade psykiatrin?

Det positiva med tvångsvården är att den prövas av Länsrätten och är man helt frisk borde man ha goda chanser att argumentera, så att man blir friskskriven.
  • aivo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 8 månader sedan #141028 av aivo

Admin1 skrev: Det positiva med tvångsvården är att den prövas av Länsrätten och är man helt frisk borde man ha goda chanser att argumentera, så att man blir friskskriven.


Vad menar du? Att det är positivt att de släpper en efter kidnappadningen om man är frisk? Isåfall ska man ju få skadestånd för det trauma man råkat ut för!
  • Sebastian.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 8 månader sedan #141057 av Sebastian.

Krille skrev:

Admin1 skrev: Det positiva med tvångsvården är att den prövas av Länsrätten och är man helt frisk borde man ha goda chanser att argumentera, så att man blir friskskriven.


Vad menar du? Att det är positivt att de släpper en efter kidnappadningen om man är frisk? Isåfall ska man ju få skadestånd för det trauma man råkat ut för!


Helt rätt. Efter att jag blev hämtad och tvångsinlagd har jag ont i magen och är stressad när jag är hemma. Jag glor konstant ut för mina fönster och iakttar bilar och tänker "nu kommer de för att hämta mig". Riktigt hemskt är det.
Mer
15 år 8 månader sedan #141290 av Admin1

Krille skrev:

Admin1 skrev: Det positiva med tvångsvården är att den prövas av Länsrätten och är man helt frisk borde man ha goda chanser att argumentera, så att man blir friskskriven.


Vad menar du? Att det är positivt att de släpper en efter kidnappadningen om man är frisk? Isåfall ska man ju få skadestånd för det trauma man råkat ut för!


Jag menar att det är bra att det finns en kontrollfunktion av psykiatrin i Länsrätten, så att man inte gör stora felbedömningar och ger helt friska tvångsvård utan egentlig anledning. Systemet blir ju rättssäkrare därmed.
Mer
15 år 8 månader sedan #141291 av Bitte

Admin1 skrev: Hur kom det sig att ni fick tvångsvård? Var det psykiatrin, som upptäckte hur ni mådde eller var det anhöriga, grannar, polisen mfl, som tipsade psykiatrin?

Det positiva med tvångsvården är att den prövas av Länsrätten och är man helt frisk borde man ha goda chanser att argumentera, så att man blir friskskriven.

För mig har det varit psykiatrin som som satt vårdintyg på mig. Två gånger har polisen varit och hämtat mig.
Men jag blev lugnare där inne eftersom jag kände mig lite säkrare om att den brutala världen inte kunde komma åt mig.
Mer
15 år 8 månader sedan #141292 av Geta
Visst kan det delvis kännas tryggt att bli inlåst
när man känner sig förföljd där utanför sjukhuset.
Sedan kan man bli lagd i bälte eller bli nedsövd,
det senare kan i och för sig vara läkande.
Det är så dubbelt med tvångsvård. Att bli inlåst
i 14 dagar med frigång är inte så svårt som man
kan tro.
Vid Länsrättsförhandlingar är det nog bäst att inte
argumentera så mycket. Då blir man lättare utskriven.