Tvångspsykvård är riktigt långt från god psykologi

  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 veckor sedan #119876 av Niklas.
Ja, själv blir man frihetsberövad p.g.a. åsikter så fort man har bevis på att andra är skyldiga. Resurser borde betyda ngt men nehe.
Mer
16 år 2 veckor sedan #119916 av Admin1
Tvångsvården varierar 10-faldigt mellan olika europeiska länder och den varierar också 10-faldigt inom Sverige. En sådan stor variation är nog inte vettig. Det behövs satsas mer resurser på vidareutbildning i tvångsvård för att den skall bli mer likformig och korrekt. Det finns säkert omotiverad tvångsvård, men också naturligtvis fall där tvångsvården är motiverad. Finland har mest tvångsvård i Europa och i Sverige är det visst Göteborg.
  • SylviaP
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 veckor sedan #119960 av SylviaP
Har skrivit till en Ulf Brettstam och frågat honom om evidensen för att tvångsvård skulle göra nytta. Naturligtvis har jag inte fått svar. Det finns nämligen inga evidens som stöder LPT. Psykiatrin praktiserar alltså en grovt kränkande behandlingsform utan något som helst vetenskapligt stöd. Otroligt.
/Sylviaplath
Mer
16 år 2 veckor sedan #120075 av Admin1
Jag har just letat i Cochrane databasen och jag hittade inga vetenskapliga utvärderingar av LPT. Den typen av vård verkar vara väldigt dåligt vetenskapligt studerad. Det finns dock studier, som visar att tvångsvård i öppenvård inte innebär någon förbättring jämfört med utan tvång.
Mer
16 år 2 veckor sedan #120077 av Geta
Vad skulle alternativet vara till tvångsvård?
Problemet är när intagna och vårdare kommer
i maktkamp med varandra.
Det ska vara vanligt inom rättspsykiatrin enligt
Kunskapskanalen i SVT.
Mer
16 år 2 veckor sedan #120243 av mopa
Jag har många skräckfyllda minnen av polishämtning, bältesläggning, tvångsmedicinering. Men trots dåliga erfarenheter, så räddade dom antagligen mitt liv.
Lpt är alltid ett övergrepp,men tyvärr oxå nödvändit i vissa fall. Men det får inte skrivas åt minsta lilla grej.