Om Psykologi - Veckans vad tycker Viska?

Mer
16 år 2 veckor sedan #121315 av bateson-
Det behöver göras mycket inom psykiatrin. Särskilt när det gälelr insynen och individens möjligheter attl påverka sin egen behandling. Verksamheter med människor i centrum är särskilt känsliga för övertramp och maktdemonstrationer. Inom vården är patienten i botten på hierakin och alla som någon gång varit patient vet vad jag menar.

Detta är inte acceptabelt. Man bör i stället ha rätt att känna sig som en eftertraktad kund som ges all sevice.

De etiska kraven måste höjas avsevärt. Minsta felsteg från personalen måste anmälas. Det måste vara maximalt höga etiska regler som gäller inom den psykiatriska vården. Avsevärt högre än de som gäller för exempelvis politiker.

Det borde exempelvis finnas en patient/ombudsman med vid alla beslutmöten, alla konferenser. Någon som bevakar patienternas ställning. Idag är de alldeles för utsatta för personalens godtycke.

Det finns som ni förstår massor att göra för att förbättra psykiatrin. Sätt igång att jobba!
Mer
16 år 2 veckor sedan #121393 av Admin1

Geta skrev: Då skulle det ju inte ha någon betydelse hur
människor behandlar varandra.
Allt skulle bero på gener.
Då kan man säga till psykiatriska patienter :
Sorry, men du föddes med fel gener!


Den genetiska forskningen har nyligen åkt på ett rejält bakslag. Genom att studera schizofreni i familjer kunde man identifiera 14 schizofrenigener. När man kollade 2000 personer med schizofreni, som inte var släkt med varandra så kunde man inte hitta dessa 14 gener hos dem. Det verkar som schizofrenigenerna inte finns. Man har forskat på det i 25 år nu.

Det verkar också vara så att miljöfaktorer kan direkt påverka och partiellt förändra generna. Miljön kan alltså delvis förändra generna.
Mer
16 år 2 veckor sedan #121399 av bateson-
Så det kanske inte är genernas fel att vi är psykotiska. Tänk att det skulle ta så många år att inse det!
Mer
16 år 2 veckor sedan #121411 av bateson-

Niklas skrev: [Exakt! Så om jag lär mig franska, så kommer mina barn ha lättare att lära sig franska än om jag inte gjort det. Jag visste det!

REdan på fyrtiotalet var det en Kammerer som var övertygad om sanningfen i tanken om förvärvade genanlag. Så till den milda grad att han bättrade på sanningen genom lite "manipulation" av anlagen. Sen dess har denna tanke fallit i vanryckte. Men alltså nu återuppstått igen.

Tänk så det kan bli!
Mer
16 år 2 veckor sedan #121496 av Stef
Det genetiska arvet tror jag inte har så stor betydelse när det gäller de psykiatriska sjukdomarna, möjligtvis att det innebär en viss sårbarhet. Men, förringa inte tankarna om diverse fel i överföringarna mellan de olika delarna i hjärnan, dvs signalsubstanser som gått fel. Men teorierna är många och inte ens de som borde veta, psykiatrikerna, har en aning om vad som sker