Hur lika är röster och röster?

Mer
15 år 2 månader sedan #187076 av MsTibbs

aliasFrollo skrev:

Admin1 skrev: Före 1980 klassificerades Aspergers som schizofreni.


Inte alltid väl? Ibland diagnosticerades det väl som olika personlighetsstörningar också, och ibland diagnosticerades bara "tilläggsstörningar" som depression, har jag för mig.

Men nu har jag i alla fall en viss sjukdomsinsikt angående schizofrenin, fast jag använder en ålderdomlig förklaringsmodell som allmänt betraktas som en vanföreställning. Jag misstänker nämligen att jag är besatt av en demon. Håhå jaja, och nu är den här tråden off topic. :rolleyes:


Diagnosen aspergers/autism räknades som en sorts schizofreni. Men det är klart att vissa aspergare (personer med odiagnosticerad asperger) fick andra diagnoser också/istället, men det sker ju nu också alldeles oavsett hur man klassificerar aspergerdiagnosen som sådan.
Mer
15 år 2 månader sedan #187222 av aliasFrollo
Förlåt, Jocke, det var verkligen inte meningen att vara ovänlig.
Mer
15 år 2 månader sedan #187273 av Admin1

aliasFrollo skrev: Jag undrar, hur mycket liknar hörselhallucinationer vanliga hörselupplevelser? Vad jag förstått kan schizofrena rösthallucinationer höras inifrån huvudet, stämmer det? Och kan det vara schizofrena rösthallucinationer även om man inte klarar att återge exakt vad som sägs, och om man känner minsta tvivel på att man verkligen hörde rösterna?


Hörselhallucinationer kan låta precis som en vanlig röst. Man kan höra sin mamma prata och det låter exakt, som henne. Det finns både yttre och inre röster. Det vanligaste är inre röster.

Du hade hört Guds röst eller Satans röst, vilket låter psykotisk och dessutom åt vanföreställningshållet. Röster kan vara en del av vanföreställningar.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 2 månader sedan #187277 av Jocke

aliasFrollo skrev: Förlåt, Jocke, det var verkligen inte meningen att vara ovänlig.


I början av tråden ifrågasätter du diagnosen schizofreni. Du tror kanske att röster inte finns? Du kanske tror det är en religiös upplevelse? Du tror kanske att du hörde illusioner som är rätt vanligt bland människor.

Men för att veta exakt var du står sjukdomsmässigt, Kan det vara om människor inte förstår vad du tänker på? Det finns olika nyansskillnader i detta fallet, när det uppstår konflikter så infinner sig en slags lojalitetskänsla mot ngt man vill försvara, man måste väga sina ord på guldskål och då brukar andra säga att det bara är ens egna värderingar och inte andras.

Jag tror en schizofren upplever sitt liv som en fängelse i vissa avseenden.
Det är ngt man inte kan släppa loss. Först infinner sig själva sjukdomsfasen och sedan en vilopaus och sedan återhämtning, så ser det ut för mig i alla fall.

Vars är världen på väg?
  • arija
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #187305 av arija
Svar från arija i ämnet Hur lika är röster och röster?
Jag har röster som är "utanför mig".
De elaka talar om mig till varandra (nu det senaste) Det har varit oerhört smärtsamt & helvetiskt allt jag hört dyngnet runt i alla år.Förut kanske jag kände eller hörde att de gjorde "levde" & jag hörde det.Här är inte rätt tråd att berätta om vad som sagts genom åren & allt som varit & tar för lång tid & stor plats..*L*De låter som de kommer från andra sidan stan & jag har super hörsel & hör allt.
De snälla är mer utvecklade varelser & de är i min närhet & viskar till mig, som telepati men också teletransport då deras "andekropp" kan befinna sig hos mig när som helst & även röra vid mig (blessed I be).Har också en homihubb & familj med mera i riktig verklighet, som detta för mig är.
De är vetande, förstående, vänliga med mera jag älskar de.
Tyvär kan jag inte uppfatta de för det mesta (nästan aldrig)för "de elaka" väsnas så mycket.
(jag vill ha vilopaus.....*L*)
eller frihet låter bättre kanske..*L*
Jag tror inte att jag är schizofren eller sjuk, men att det är en del av "det".men kanske är det eftersom man inte "hanterar det"?
som man får dessa diagnoser? Keep it 2gether?
Hoppas hursomhelst att du ska finna din inre Gud/Gudinna, frihet eller yinyangGod (bägge i glädjande rullians) & vad som är rätt & du ska lita på.
Meditera.
Min kropp brukar rycka & vilja "rymma" men det kan man "rida igenom" & finna ett lungn tror jag.
Ta extra väl hand om dig hursomhelst.
Att skriva schema som jag bockar av hjälper mig när jag är eller har varit förvirrad.Varje dag allt från diska till att gå ut med sopor, laga ngt av den där korven innan den blir gammal eller jobba (om du är där) eller gympa..etc, bredvid varje sak sätter jag en liten ruta & efter jag gjort det bockar jag av.Kan jag gå igenom schemat varje dag.Jag skriver det på A4 block.