Hur lika är röster och röster?

Mer
15 år 2 månader sedan #186072 av Admin1
Om du har negativa symptom och vanföreställningar, så uppfylls kraven för schizofreni. Det krävs minst två olika symptom och då spelar det ingen roll om du hört röster eller ej. De typiska symptomen vid schizofreni är annars vanföreställningar och hallucinationer. Asperger kan likna schizofreni ganska mycket, men där är psykoserna kortvariga och framkallade av stress. Före 1980 klassificerades Aspergers som schizofreni.
Mer
15 år 2 månader sedan #186989 av aliasFrollo

Admin1 skrev: Före 1980 klassificerades Aspergers som schizofreni.


Inte alltid väl? Ibland diagnosticerades det väl som olika personlighetsstörningar också, och ibland diagnosticerades bara "tilläggsstörningar" som depression, har jag för mig.

Men nu har jag i alla fall en viss sjukdomsinsikt angående schizofrenin, fast jag använder en ålderdomlig förklaringsmodell som allmänt betraktas som en vanföreställning. Jag misstänker nämligen att jag är besatt av en demon. Håhå jaja, och nu är den här tråden off topic. :rolleyes:
Mer
15 år 2 månader sedan #187009 av Inwatto

aliasFrollo skrev: ... Jag misstänker nämligen att jag är besatt av en demon. Håhå jaja, och nu är den här tråden off topic. :rolleyes:

Tja, vad man kallar det; demon eller hallucination kan väl kvitta. Huvudsaken är väl att man förstår vad som menas.

Att höra röster verkar påverka den som upplever det mycket. Konstigt nog tror man att rösterna är lika vettiga och verkliga som en vanlig människa, men där märker man efterhand att rösterna har fel. De kan hota med allt möjligt eller vara snälla och inställsamma. Dock blir man lätt lurad i början att tro att de har rätt just för att de är så starka.

Själv tror jag de kan finnas demoner, änglar och annat i en osynlig värld runt omkring oss och att vi i vissa fall kan kommunicera med dom. Fast, för att det ska funka behöver de dels ta över någon "ledig" del av hjärnan och dels behöver man vara så funtad att man kan höra den delen. Eftersom inget av detta går att bevisa, så är det vetenskapliga sättet att bemöta det att kalla det för en hallucination. En upplevelse som inte skapas p g a annan stimulans, t ex ljud (då det istället kallas illusion).

Har du sagt att du hörde Guds och djävulens röst så stämmer det nog att du haft en så kallad inre röst som du känt som främmande och som du antagit varit Gud eller djävulen. I själva verket var det nog en delpersonlighet hos dig som du hörde. Den är ju inte ditt Jag längre utan finns där i reserv och kan komma fram om du behöver den. Demon kan man tro det är om den är negativ, destruktiv, stolt och högmodig.

En av mina delpersonligheter kallar sig överdjävul. Det finns tydligen också. En sådan kan vara tvångsmässig, lustig, ha svårt att förstå konsekvensen av sitt handlande och vara social. I själva verket är det två delpersonligheter som gått ihop och bildat en superpersonlighet. Rätt mycket sånt kan hjärnan göra för att överleva. Ganska intressant. Synd man inte läser om sådan forskning.

Prata inte med hat i munnen!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 2 månader sedan #187032 av Jocke
Många trodde resan till månen var en fejk, jag undrar om inte dessa röster är en studioprodukt? Vi kan inte skilja verklighet och lögn. Därför vill många ta till konspirationsteorier. Men hos mig har jag verkliga röster och röster som låter lite mer avlägsna.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 2 månader sedan #187050 av aliasFrollo

Jocke skrev: Men hos mig har jag verkliga röster och röster som låter lite mer avlägsna.


Kan du förklara det där lite närmare? Jag är inte mer insatt i rösthörardiskussioner än att jag inte förstår riktigt vad du menar.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 2 månader sedan #187075 av Jocke
Som jag tolkade första ggn jag läste ditt inlägg, tolkade jag det som krävande. Nu när jag läser det finstilta, så var det en vänligare ton än första ggn.

Men som jag, detta får stå för mig, men jag upplever som att rösterna ibland talar direkt med en i korta avsnitt, medan dem rösterna man hör ärliksom i bakgrunden, men ändå framträdande, jag tror de är dem rösterna många hör?

Men rösterna växlar beroende av vad som är på tapeten. Du får läsa några trådar om rösthörning, för att få begrepp om vad det hela handlar om.

Vars är världen på väg?