Kontaktman ?

  • JTL
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #86044 av JTL
Kontaktman ? skapades av JTL
Visst finns det kontaktman/ledsagare, eller vad det kallas för som hjälper till med den sociala biten ?

Ansöker man det hos kommunen ?
  • JTL
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #86083 av JTL
Svar från JTL i ämnet Kontaktman ?
NÅgon som vet ? Admin kanske ?
Mer
16 år 8 månader sedan #86084 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Kontaktman ?
Om det är stödkompis du söker kallas det för 'kontaktperson' av kommunen.

Se [url:3hhk977i]http://www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=7177[/url:3hhk977i] mfl trådar om kontaktperson.

Prata inte med hat i munnen!
  • JTL
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #86089 av JTL
Svar från JTL i ämnet Kontaktman ?
Ok, tack för länken jag är lite lat av mig att leta på forumet.
Mer
16 år 8 månader sedan #86091 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Kontaktman ?
Varsågod!

Jag tycker det är lite dåligt av sjukvården att de inte kan hjälpa de som lider av sociala handikapp bättre än en betald kompis som i bästa fall lär ut hur man är social. Min kp visste inte att hon skulle uppföra sig som en vän för att jag skulle lära mig bättre vad det är att ha vänner. Hon hade inte läst kontraktet. Nu har vi det roligt när vi träffas efter att ha känt varann i ett halvår. Jag har fortfarande inga vänner i stan, "bara" nätvänner.

Prata inte med hat i munnen!
  • JTL
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #86096 av JTL
Svar från JTL i ämnet Kontaktman ?
Ja det är något man sulle kunna satsa på. Det är fruktansvärt att inte ha vänner som man kan umgås med. Man blir socialt handikappad. Och dessutom är det inte bara och bara gå till tex. RSMH eller någon sådan förening om man vill umgås, som en del säger.
Jag tror att det skulle behövas en kp innan man skrivs ut från psyket för att förebygga isolering och då får man ett mer socialare liv och mår bättre. Oavsett om man vill eller inte.