Jung?

Mer
16 år 7 månader sedan #90751 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Jung?
Jung hade väl ett väldigt intresse för både religion och parapsykologi?
Mer
16 år 7 månader sedan #90758 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Jung?
Jag har ett tiotalböcker av Jung hemma i bokhyllan... de ger en spännande bild av människans psyke...
Mer
16 år 7 månader sedan #90760 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Jung?
Wikipedia har en enkel beskrivning av Jungs teorier:

sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustav_Jung
Mer
16 år 7 månader sedan #90768 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Jung?
Testa din personlighet enligt Jungs klassifikation:

www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp
Mer
16 år 7 månader sedan #90785 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Jung?

Isa-Alise skrev: Wikipedia har en enkel beskrivning av Jungs teorier:

sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustav_Jung


Mycket intressant! Jag har skrivit i min text Den Jaglöse om just jaget och "självet" som det står att Jung myntade uttryck för! Jag har aldrig hört talas om det förrän nu! Jag har försökt förklara att inom mig har jag inget annat jag än det högt uttalade eller skrivna jaget och att mitt innersta har jag faktiskt beskrivit som "Självet!" Detta "självet" har jag själv kommit på, för att det bäst beskriver vad det här är för mig!

Detta helt oberoende av Jungs teorier.

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=...wtopic.php?f=1&t=896 [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 7 månader sedan #90793 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Jung?
När jag var 18-20 läste jag en bok som ger en kortfattad överblick av Jungs teorier, tror det var olika kapitel som hans lärjungar hade skrivit. Den hette "Människan och hennes symboler" och hade mycket fina bilder ur konsthistorien som illustration till idéerna.

Nu många år senare känner jag att Jung känns litet för gammal och förvirrad för att jag skulle kunna finna någon tröst i den läsningen.

För övrigt har jag mer eller mindre slutat läsa jämfört med hur mycket jag brukade läsa då.

/Sofie