Ensam.

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41279 av
Ensam. skapades av
Varför är psykiskt sjuka människor oftast ensamma?
  • gäst2
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41280 av gäst2
Svar från gäst2 i ämnet Ensam.
Har man sällskap med röster hela tiden är man inte så ensam som man skulle vilja vara ibland.
Mer
17 år 11 månader sedan #41294 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ensam.
Det är nog många faktorer som medverkar.

Samhällets organisation. Idag skall alla vuxna ha egen lägenhet, vilket gör att många blir väldigt ensamma. Så var det inte riktigt på det gamla bondesamhället, där färre fick schizofreni.

Sjukdomar som schizofreni kan göra det jobbigt och stressigt att umgås med andra människor, eftersom det kan vara svårt att ta in sinnesintryck korrekt och reagera snabbt, vilket krävs i umgänge med andra.

Psykiska sjukdomar skrämmer många, vilket gör att en del undviker personer med psykisk sjukdom.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41322 av
Svar från i ämnet Ensam.
Borde man inte bli frisk av gemenskap då?
Mer
17 år 11 månader sedan #41323 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Ensam.
Det var inte ensamheten som gjorde mig sjuk, men nu har jag blivit asocial. Har svårt att röra mig bland folk och umgås normalt. Men visst, extrem ensamhet leder till psykisk sjukdom.
Mer
17 år 11 månader sedan #41330 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Ensam.
Jag tror man behöver hjälp med ensamheten när man är sjuk. Det borde väl finnas mer av aktivitetshus dit man kan gå och fika osv.
Jag gick till ett aktivitetshus här i gbg och det hjälpte mig väldigt mycket. Där fanns både dom som var friska och några som var ganska psykotiska.
Problemet är att man behöver en knuff av någon för att gå dit. Någon från psykiatrin borde gå med första gången för att visa klienten runt på aktivitetshuset.
Oj vad det finns mycket man kan förbättra i psykiatrin!