Att få barn eller inte...

Mer
17 år 9 månader sedan #46092 av Nissegossen
Jag har själv inte några större aspekter på det.

Men självklart kommer socialnämnden säkert ha synpunkter på det. Det är nog lättare om barnet är fött av dig själv.

Men kanske, om du är psykotisk vid födandet, att du inte får ta hand om barnet sjäv.

Har även tidigare dragit mig för att sätta barn till världen, för risken att man får ett barn som utvecklar Schizofreni är större när en eller bägge föräldrarna har sjukdomen.

Sedan får du tänka på din partner också.

Jag själv skulle inte tveka att gå in i en relation med en kvinna som redan har barn.

OBS! Detta gäller mig som har Schizofreni.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 9 månader sedan #46102 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Att få barn eller inte...
Killergirl,

Förstår känslan av både sorg och en slags lättnad. Brukar också tänka så där, jag som inte ens riktigt kan ta hand om mig själv, men tillsammans blir man ju starkare...???

Nissegossen,

Känner igen allt det du säger. Har tänkt mycket i dessa banor. Min man är inte särskilt uppmuntrande till att vi ska ha barn. Tror att han helst vill slippa, samtidigt som han skyller på att det är jag som är tveksam.

Frågan är varför den där driften är så stark? Att sätta barn till världen... Det är först i vår tid och i vårt hörn av västvärlden som människor börjar bli mindre angelägna. Tycker också att det känns som tiderna är för oroliga, mycket våld, droger, kriminalitet. Mobbning.

/Sofie
Mer
17 år 9 månader sedan #46105 av Nissegossen
Sofie! Jag vet ju inte hur gamla du och din man är.

Tycker dock att du skall fundera på det om du är 35-36 ungefär, innan dess kanske du inte skall fundera på det.

Sondera terrängen hos din läkare, hör vad han/hon har att säga. Det kan kan ju vara så att din man inte känner sig mogen heller, men inte vill erkänna det! Du får då faktiskt respektera hans åsikter också.

Du gör nog rätt i dock, att ta dig en funderare innan du blir för gammal!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 9 månader sedan #46106 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Att få barn eller inte...
Jag är 33 ½ och min man snart 53.

/Sofie
Mer
17 år 9 månader sedan #46108 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Att få barn eller inte...
Tror och hoppas att sorgkänslorna kommer går över när jag har passerat 45.

Vi bor desssutom för trångt och har dålig ekonomi.

Självklart respekterar jag min man och hans vilja. Det hindrar inte att jag många gånger får frustrationskänslor.

/Sofie
Mer
17 år 9 månader sedan #46111 av Nissegossen
Förstår dig Sofie! Det är många aspekter med i det hela. det är nog svårare för en kvinna än för en man att avstå från egna barn!

Men ändå, tänkvärt av dig att du känner sådan längtan efter barn!

Ge det dock några år till. Detta för att både bostadsförhållanden och ekonomi kan ändras, utan att man gjort något annat än skrivit en Lotto-rad för 26 kr i veckan, man vet ju aldrig.

Själv spelar jag för exakt det beloppet varje vecka, men har aldrig vunnit något mer än insatsen tillbaka i stort sett.

Ge inte upp hoppet var andemeningen med detta.

Kan tyvärr inte komma med fler kommentarer just nu, jag har tvättstugan kl två.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum