psykiska besvär när man har/är påväg att skaffa barn?

Mer
19 år 5 månader sedan #5411 av bara_på_låtsas
Jag och min flickvän ska få barn i April, och det känns väldigt osäkert i.o.m att jag inte alltid mår så jättebra, och kanske behöver all tid till att ta hand om mig själv. Jag vet inte mycket om barn, varken praktiskt eller uppfostran, men en sak är ju säkert; Det är jävligt svårt och jobbigt. Jag ville inte ha barn just nu, men det är ju inte jag som enligt lag bestämmer, så det blev så ändå. Det blir inte bättre av att jag är 17, och hon är 18. Båda har/har haft allvarliga psykiska besvär och kom nyss ut från en lång behandling. Vi lever också på socialbidrag och har ingen som helst utbildning eller annan inkomst, så kan någon mer än jag förstå det krångliga i det här? Hur bör jag egentligen reagera och göra? Ska jag stanna med henne, trots att jag absolut inte kan ta hand om ett barn? Jag kanske blir mer till besvär och är i vägen? Hur gör ni andra som är sjuka och har barn? funkar det?
Mer
19 år 5 månader sedan #5415 av Moonlight
Grattis, har inga barn men jag tror att det kan vara extra tungt om man inte mår psykiskt bra själv, att ha ett ansvar för ett barn när man själv inte mår bra. Vet inga bra råd, men jag hoppas det kommer gå bra!
Mer
19 år 5 månader sedan #5419 av ninni
Hej!

Jag tycker att det verkar som att ni båda kommer att behöva hjälp i detta att ta hand om ett barn!
Barn skaffar man sig inte förrän man verkligen känner att man kan ta hand om det och frågan är om ni kan det? En försvårande omständighet är ju det här med er mentala hälsa! Jag kan också förstå att det måste vara besvärligt att få okända människor som kommer att bestämma över ert barn, risken är stor att det blir så. Men tänk i första hand på barnet!!!

ninni
Mer
19 år 5 månader sedan #5420 av Lenore
Ja, ni behöver säkert hjälp utifrån. Det låter inte som någon rolig situation det här, även om det säkert kommer att kännas annorlunda när barnet väl är fött. Prata med barnmorskan eller mödravården, kanske det finns möjlighet till en stödfamilj eller en kontaktperson av något slag. Jag tror att det är viktigt att ni får avlastning i början.

Ta hand om er, och tänk på att även om inte du är så pigg på att bli pappa nu, så har du ett ansvar gentemot barnet. Det blir sällan som tänkt sig här i livet...
Mer
19 år 5 månader sedan #5423 av Admin1
Jag har inte så mycket att bidraga själv i denna fråga annat än en länk:
Källan är en gruppverksamhet som drivs av Schizofreniförbundet, Stockholm. Verksamheten riktar sig till föräldrar med psykiska problem, deras sambos och deras barn.
Mer
19 år 5 månader sedan #5431 av bara_på_låtsas
ja, men hon mår "bra" nu, och har väl gjort det några månader nu. men som ni alla vet så hamnar man ju lätt tillbaka, man är ju aldrig säker. Hon skulle aldrig tillåta hjälp utifrån, då skulle hon hellre flytta ifrån mig. Men det är väl bara att försöka så gott man kan... :(