Självmordskliniker

  • m.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #101015 av m.
Svar från m. i ämnet Självmordskliniker
alla har rätt att ta sitt liv om du frågar mig.
vad jag menade är att önskan att dö inte behöver vara för evigt, och många människor skulle dö i "onödan" om sådana kliniker fanns.
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #101017 av vnv
Svar från vnv i ämnet Självmordskliniker
Jag är mycket tveksam till självmordskliniker!
Precis som med dödsstraff så går det ju inte att "ångra sig" sig när beslutet väl är taget/ genomfört.
Jag har flera självmordsförsök bakom mig (tablettintoxer med inläggningar på MAVA och IVA) och senaste (sista!) gången var jag mycket nära att stryka med....
Idag är jag väldigt lycklig att jag "misslyckades" och följdaktligen lever vidare....
Jag tror att ALLA har en livsuppgift att fylla och kan få ett värdigt liv!
Jag jobbar mycket med att ta en dag i taget och göra så gott jag kan...

P.S. En gång för alla: Man kan inte "ta självmord"! Antingen tar man livet av sig eller också begår man självmord.
Punkt Slut!

Mvh
vnv
Mer
16 år 5 månader sedan #101026 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Självmordskliniker

ak000 skrev: Jag tänker mig att när man går in i Självmordskliniken blir man bemött av sjuksystrar klädda i vita sjukhuskläder. Man får en tid hos en doktor där man berättar om sina problem och han går igenom hur det går till. Först får man lugnande så att man inte har någon ångest, sedan söver de en, och till sist dör man på ett helt naturligt sätt -- hjärtat stannar. Samlad kring ens bädd sitter ens anhörigha och håller ens hand. Någon snyftar, men generellt sätt är det en avslappnad stämning.

Man får en timme med en terapeut för att verkligen se att man vill ta självmord.. Därefter så får man ett par tider så man själv kan bestämma med familjen vilken tid som fungerar.

Man "lägger in sig", får ett par Xanor så man är lite lullig och tar sina avsked. Somnar, och slutligen så dör man....

Vilket himmelrike!


Det låter mer som ett skräckscenario... som dödsstraff på sjukdom och lidande... jag önskar istället människor god omvårdnad och hjälp att må bättre igen... man är inte menad att ge upp - lidandet ingår i våra livsvilkor! Det behövs för att vi ska mogna som andliga väsen...
Mer
16 år 5 månader sedan #101032 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Självmordskliniker
Jag har ofta haft självmordstankar, dessa avklingar med åren.

Kan bara säga till dig att självmordskliniker är bara så fel!

Du kommer bara fram till samma beslut i varje eventuellt liv efteråt!
Bad Karma, om jag säger så!
Nej! Gå vidare i livet, så kommer du att se att livet är bara så mycket mer och du kommer då att ångra att du har skrivit dessa rader!

Jag vet, hur jag om jag hade valt självmord, skulle göra för att bara somna in och aldrig vakna mer, garanterat smärtfritt, men det talar jag icke om för någon människa!

Det är så att du måste inse att livet har ett definitivt slut, när du tar livet av dig och du hamnar knappast i något paradis!

Livet är inte immovane och en starköl!
Du går ju på Friskis och Svettis, skaffa dig en flicka där och börja leva!

Så, kan du då istället, njuta av det unika liv som du fått!

The best things in life are free!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #101036 av ak
Svar från ak i ämnet Självmordskliniker
Allt har börjat lösa sig för mig. Skall börja studera i januari och kan för första gången på år ha regelbunden kontakt med andra människor. Gäller att ta det med små steg och inte springa ut i världen utan att ta hänsyn till att man faktiskt är psykosbenägen...

Min idé om självmordskliniker är ingenting jag själv skulle vilja använda. Men jag tycker att människor som vill begå självmord förtjänar att ha möjligheten att ta livet av sig på ett värdigt sätt istället för att skada sig själv så att kroppen ger upp.
Mer
16 år 5 månader sedan #101039 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Självmordskliniker
Mina tankar är allmängilitiga!

Det är så fel med självmords kliniker att du inte ens borde dragit upp det på detta forum!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum