Alkoholproblem

Mer
19 år 23 timmar sedan #13547 av Equivocal
Usch vad jobbigt det är.... när man inser att man inte kommit så långt som man trodde. Jag får ju inte blir full... Men jag kan ju dricka utan att bli för full och utan att göra nåt dumt... men inte alltid.... betyder det att jag aldrig ska dricka då? Man brukar ju säga att en gång alkoholist alltid alkoholist.. stämmer det? Jag vill inte tro det...Vill ju kunna "festa" lite som"alla andra" ..... usch bakfylleångesten är det värsta... det bara kryper i skinnet... jag måste vara nära nära min sambo varje sekund annars känner jag mig ensam... tror att han ska lämna mig, att han inte älskar mig längre... helst vill jag bara krypa in under hans hud och bli ett med honom... är ju så ensam i min egna kropp... usch och fy... och inte får man skära sig längre... Men det var ju inte som jag gjorde nåt DUMT på fyllan... jag blev bara j-igt full... å kanske lite jobbig... men inte så farligt... så jag borde ju inte ha sån satans ångest... eller? Jag minns ju allt.... eller nästan iaf... tror jag...
Nej nu får jag ta och hålla mig nykter, inte tillbaka inte tillbaka... nykter! Ingen alkohol... eller jo... kanske.... kanske till maten nån dag... men inte mer! Nej! nu får det vara nog! Nu måste jag ta mig i kragen, skärpa till mig... ja.... nu....
Mer
19 år 22 timmar sedan #13551 av Equivocal
Svar från Equivocal i ämnet Alkoholproblem
Jag har mer eller mindre varit alkoholiserad under några års tid och blev klassad som "alkoholist" och fick antabus och grejer. Men då var det riktigt illa.. jag drack hela tiden, orkade inte med mig själv.
de senaste åren har jag bättrat mig nåt otroligt... och det går bättre ovh bättre med vissa undantag. Jag KAN ju ta lite vin till maten eller nåt sånt.. det är mer när jag är ute eller på fest som det kan gå snett. Jag är ju van vid att vara den som dricker mest och snabbast, det är "jag" lixom och alla vet det. Men jag ska verkligen ta det lugnt nu... jag blir så besviken på mig själv när jag inte klarar att kontrollera spriten... och sen är det ju den där j-a baksmällan! Men grejen är att jag kan bli bakfull utan att bli full.. det är det som är så jobbigt.. så jag vet att jag flera gånger tänkt att "ja, men nu har jag ändå druckigt tre öl, jag kommer bli bakis hur som helst så då kan jag lika gärna dricka lite mer så behöver jag inte dricka sen på ett tag istället" Men det är dumt, dumt dumt dumt!

Men jag blir bättre... jag ska klara det.... ingen alkohol när jag mår dåligt t.ex.. å ingen alkohol på vardagar.... det är bra regler...
Mer
19 år 20 timmar sedan #13567 av Equivocal
Svar från Equivocal i ämnet Alkoholproblem
När jag "la av" så bröt jag med alla gamla vänner och började om på nytt. Men även i min nya bekantskapskrets så "räknar" folk med att jag dricker. Förr i tiden så var det väldigt många kompisar som jag skrämde bort genom att bli så full. De ville inte se mig så plus att det var jobbigt för dem att få ta hand om mig, men sen fanns det självklart dem som tyckte att det var skönt att jag var fullast så de slapp må dåligt över deras beteende.

Men jag tycker att det finns en sån dryckeskultur här i sverige som går ut på att man ska dricka sig redlös, och alla "peppar" en hela tiden. Det är inte allt för sällan jag kommer på mig själv att säga till en kompis att "ska du inte dricka? vaddå då? jo men ta lite iaf" eller "men nu ligger du efter, nu får du komma igen här!" och det är ju sånt som är så farligt!

Min älskade sambo är det bästa som finns, det är han som hjälpt mig ur det där. Han brukar ofta vara med mig ut fast han ibland tycker att det blir jobbigt om jag blir för full, men då mer eller mindre bär han hem mig. Men han tycker inte att jag ALDRIG ska dricka utan han vet ju att jag för det mesta (nu för tiden, det var värre förr) klarar att dricka lagom. Han har i drygt tre år alltid funnits vid min sida, vi har gått igenom så mkt tillsammans men han stannar kvar trots mina brister, det är sånt som får en att vilja kämpa!

Vad skönt att du kom ifrån det i tid! Men det är riktigt sugigt med baksmällan alltså.... har man kanske supit sönder kroppen redan?
Hoppas det går över till slut!
Mer
19 år 20 timmar sedan #13568 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Alkoholproblem
Jennynen! När jag var 24 år så hade jag redan legat på psyk i ett par tre mån.
Jag hade vid den tidpunkten ett treskiftsjobb på ett bryggeri. Det var bara jag och nattvakten på jobbet när jag gick där på natten.

Åren innan söp jag nästan skallen av mig varje kväll jag hade pengar. Var typ stammis på ett vattenhål(!) i stan.

Jag hade Ågren och var dagen efter, nästan hela tiden.
Nu för tiden dricker jag fortfarande öl, men jag dricker för det mesta folköl.
Jag vet numera mina begränsningar och är nästan aldrig packad. Jag ser dock till att jag får i mig några öl per dag. Man kan väl nästan kalla det yrkesskada efter 17 år på ett bryggeri.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 16 timmar sedan #13590 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Alkoholproblem
2 st33cl öl eller ett glas vin får du dricka.
Mer
19 år 16 timmar sedan #13591 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Alkoholproblem
Alkoholen uttlöser många traumor.