Alkoholproblem

Mer
18 år 11 månader sedan #13701 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Alkoholproblem
Equivocal. Om jag var du skulle jag helt försöka undvika alkohol, eftersom det verkar mest ge dig problem. På Schizophrenia.com fanns det många som gick på AA-möten regelbundet (även tjejer) för att få stöd att sluta dricka. På denna sajt verkar ingen ha kontakt med Länkarna eller AA, men det kan nog vara bra om man upplever sig ha problem med spriten. Det är nog lättare än att kämpa i ensamhet.
Mer
18 år 11 månader sedan #13713 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Alkoholproblem
Hej Admin! Jag har besökt några stycken AA möten, deras tolv steg är inte helt fel.
Saken är den, att du får presentera dig och sedan låta var och en tala om vad som helst och tala tills han/hon talat färdigt.
Alla får säga sin mening, men ingen får kommentera eller avbryta den som talar.

Jag kan bara tala om att det är en bra terapi. Det är många som slutat dricka alkohol på grund av att de går dit.

Kanske, jag vet inte, har jag räddat någon genom att ta med personen på AA möten. Allt som sägs därinne får icke yppas utanför lokalen, så det råder tystnadsplikt och ett gentlemans agreement, mellan dem som går dit.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 11 månader sedan #13717 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Alkoholproblem
Vill bara nämna, att AA står ibland de första telefonnumren i hela telefonkatalogen. Den som vill gå kan slå upp numret på den ort han/hon bor. Värt ett försök, OCH ett besök!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 11 månader sedan #13843 av Equivocal
Svar från Equivocal i ämnet Alkoholproblem
Jag har funderat mkt på AA men jag känner ändå att det tar emot. Vet inte varför... kanske just för att jag oftast KAN dricka alkohol och för att jag för det mesta kan låta bli alkoholen (nu för tiden) och jag har tagit mig hit på egen hand och man kan ju inte räkna med att allt bara blir bra på en sekund. Men jag har tänkt väldigt mkt nu på senatse tiden och har bestämt mig för att jag ska låta bli alhokolen nu mer elle rmindre. Jag tänker att jag ska inte dricka så mkt på fester eller när jag går ut och sådär men däremot kan jag få ta en eller två öl eller ett glas vin till helgmaten. Jag hoppas att jag kan hålla det. Men jag tror det... ångesten jag får dagen efter är inte värt det!
Jag tror även att det skulle vara svårt för mig att gå på AA för då skulle jag känna att jag fick en alkoholiststämpel vilket skulle innebära att jag ALDRIG fick dricka ens nåt glas vin då och då och det vill jag inte..

Vill ju kunna dricka som andra....
Mer
18 år 11 månader sedan #13844 av Equivocal
Svar från Equivocal i ämnet Alkoholproblem
sen skulle jag nog skämmas för mkt för att säga till min sambo att jag ville gå på ett AA möte. Han tror... eller... jag låtsas som om alla mina alkoholpreoblem är över... och han spelar väl med... även om han brukar säga till när jag dricker för mkt och brukar tycka jag är jobbig då. Men varken han eller jag vill väl göra en så stor grej av det. Jag vill inte oroa honom heller.. inte min mamma heller för den delen...
Mer
18 år 11 månader sedan #13853 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Alkoholproblem
Enda kravet de ställer på AA är att man har en vilja att sluta dricka alkohol.
Vill du inte, ska du ompröva ditt beslut. Vänta kanske något tills du har viljan och kan erkänna att du är alkoholist.

Först när du kan det och har viljan, först då har du en chans att bli fri!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum