självmordsförsök

  • Drömma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #30158 av Drömma
självmordsförsök skapades av Drömma
Hej,
jag har ett ganska ganska tungt ämne att ta upp, och jag hoppas verkligen att det inte ska få någon annan här på Viska att må dåligt. Detta verkar vara en bra sajt med fina människor och jag vill inte sätta konstiga tankar i huvudet på andra människor.
Men jag känner att jag måste få prata om det här med någon.
Det är så att jag drabbats av återkommande depressioner och varit gränspsykotisk som de kallar det.
När jag var som mest deprimerad för 1,5 år sedan gjorde jag något mycket dumt som jag ångrar oerhört mycket i dag. Jag kände mig helt desperat och såg inte att mitt liv hade någon mening. Så jag tog en överdos av tabletter tillsammans med alkohol. Vad som riktigt hände därefter vet jag inte. Jag vet att jag kom till sjukhus, men sedan har jag inget sammanhängande minne förrän flera dagar efteråt.
Jag blev otroligt skrämd av att jag var kapabel till detta. Jag ville ju absolut inte dö. Under en tid efter detta hade jag fortfarande upprepade självmordstankar men gjorde inget mer försök förutom att jag rispade mig lätt på armarna. Men det var mest i besvikelse på mig själv över att jag gjort självmordsförsöket. Detta åsamkade mig inga allvarliga skador och det var heller ej menat som självmordsförsök. Jag ångrar givetvis även detta mycket. Nu har det gått ca ett år sedan jag gjorde något sådant och jag känner mig idag mera stabil och har väldigt sällan självmordstankar. Kan dock känna en viss livsleda. Men det jag lider av mest är en oerhörd skräck för att må sämre igen och göra något nytt självmordsförsök och lyckas att ta livet av mig. Detta vill jag ju undvika och förhindra till varje pris. Men hur gör jag??
Det var omständigheter som gjorde mig så förtvivlad förra gången, men hur skyddar jag mig från dessa omständigheter igen? Hur skyddar jag mig själv från livet??
Jag har annan medicin nu än då, hoppas att den kan hjälpa, men jag vet inte.
Vad har ni andra för erfarenhet av detta hemska ämne.
Finns det de som gör ett självmordsförsök i sitt liv och sen inget mer. Har ju läst tex Hannah Greens "Ingen dans på rosor" mfl böcker om unga människor som försökt ta sitt liv en gång , men sedan får hjälp och lyckas ta sig upp ur sin kris och utvecklas i sitt liv.
Jag vet att jag inte kan älta mitt misstag, men jag vill ju göra allt för att undvika att det händer igen.....
Mer
18 år 3 månader sedan #30159 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet självmordsförsök
Fint av dig att du ville delge din historia! Vill bara säga att vägen framåt ligger i att du tar hand om dig på ett bättre sätt tror jag.
Sköt om dig och var rädd om dig själv, gör bara saker som du tycker är roliga och ger dig något.
Sen tycker jag att varför skall man se för mycket bakåt i sitt liv? Det som hänt tidigare behöver inte hända igen. Man lär sig på dom misstagen man gjort tidigare.
Försök se framåt istället, det finns så mycket man kan göra och njuta av i livet. Bestäm dig för att du skall ta hand om dig själv på bästa sätt.

mvh Fredrik
  • putte
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #30160 av putte
Svar från putte i ämnet självmordsförsök
Tja! jag hade som en grundide att aldrig ta livet av mej.Vad hände jag tog tillslut en överdos av tabletter,och hamnade på sjukhus.jag är scittzofren jag vet att känslor intuition röster bilder är styrd,jag vet att scitzofreni är med tiden och historien ,vad som hela tiden kretsar i historien är makt och hat ,scitzofreni är makt och hat.jag blev för övrigt känslomässigt lurad tvingad att ta de första tabletterna sedan skrattade jag och tog några till och gick och la mej,jag tror att väst mörkar mycket om scitzofreni .efteråt måste jag säga att jag är nöjd att jag lever och har fått endel nya erfarenheter men jag kommer aldrig att prova igen.en medecin mot scitzofreni är arbete kunskap tro men jag lägger alltid till att inget går fort,jag tappade 10 år av mitt liv.jag har som inställning att bli lite bättre varje dag. :idea:
Mer
18 år 3 månader sedan #30178 av Clint
Svar från Clint i ämnet självmordsförsök
Hej Drömma !
Håller med Fredrik helt. Det som har hänt behöver inte hända igen. Se framåt. Ta en dag i taget och stressa inte. Försök att njuta av livet och se ljust på framtiden....Det som vi människor oroar oss för händer inte så ofta.
Du verkar vara en mycket trevlig och insiktsfull person. Jag tror på dig.
Det är oftast vår syn på livet som påverkar våra handligar. Kom ihåg att man inte behöver vara millionär eller se ut som Brad Pit för att vara glad.
Den sanna glädjen är enkel och naturlig. Jag är säker på att du inte kommer att göra om det misstaget därför att du är har insett att det var ett misstag.
mvh Clint
Mer
18 år 3 månader sedan #30182 av Lindita
Svar från Lindita i ämnet självmordsförsök
Ja, se framåt och tänkt positivt. Kanske lättare sagt än gjort men man måste altid försöka. Alla har vi våra bördor att leva med ....det gäller att kunna bära dem på rätt sätt. Du har fått fina råd här. Lycka till!

Kram//
  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #30188 av vnv
Svar från vnv i ämnet självmordsförsök
Håller med de föregående inläggen. Det gäller att se ljust på framtiden och inte tänka för mycket på det som har varit...Själv har jag flera självmordsförsök bakom mig men är mycket bättre idag och glad att jag lever...Livet går vidare trots allt..
Ta en dag i taget!!
mvh
vnv