Självskadebeteende

Mer
18 år 3 månader sedan #30482 av Saari
Svar från Saari i ämnet Självskadebeteende
*Känner sig lite dum*
Mer
18 år 3 månader sedan #30483 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Självskadebeteende
-
Mer
18 år 3 månader sedan #30484 av Graatass
Svar från Graatass i ämnet Självskadebeteende
Jag skulle gärna vilja fråga "Gäst" med vilket syfte du vill förknippa ett beteende med en viss diagnos. Är du t ex journalist eller forskare eller bara nyfiken? Eller en förälder med ett barn som skadar sig själv? Är du anhörig eller har du själv fått diagnosen?
Det kanske inte har någon betydelse varför du ställer frågan, men det har det, menar jag.
Så är det problemet med diagnoser. Vissa vill lägga stor betydelse vid vilken diagnos som gäller och det är speciellt svårt när inte ens ansvarig läkare är säker på vilken diagnos som är den riktiga. Eller patienter som har blivit sönderdiagnosticerade. Som har fått diagnos efter diagnos och som har blivit behandlade med olika strikta metoder. Så kommer en annan expert och hävdar motsatsen.

Det finns ett begrepp som används alldeles för lite, menar jag, och det är begreppet "medberoende". Den nära anhöriga som kanske hela sitt liv vistats i fysisk och psykisk närhet till en person som lider av psykisk ohälsa kommer att påverkas av den människans ordbruk, livssyn och verklighetsuppfattning. Något som kan vara nog så svårt att få någon rätsida på. Regissören Susanne Osten har ju behandlat dte ämnet mycket i hennes arbete med teatern och skådespelarna.

Alla som har läst psykiatern Ronald D. Laings böcker har nog ställt sig frågan: - Är det föräldern som är sjuk, eller är det barnet? Eller är det familjen som är sjuk eller är det samhället?
Mer
18 år 3 månader sedan #30495 av outspädd
Svar från outspädd i ämnet Självskadebeteende
Graatass,

Det är bara ren nyfikenhet. Jag vill veta hur vanligt det är bland de med schizofrenidiagnoser som ägnar sig åt sånt, bara av ren nyfikenhet som sagt. Jag tycker inte jag hakar upp mig på diagnoser, anledningarna och de känslorna som ligger bakom har jag hört förut, ville mest se om det skiljer sig bland de som har såna här sjukdomar.
Mer
18 år 3 månader sedan #30496 av outspädd
Svar från outspädd i ämnet Självskadebeteende

Saari skrev: *Känner sig lite dum*

För att du skrev och inte har scizofreni? Jag glömde ju säga att det bara var det jag var ute efter ;)
Mer
18 år 3 månader sedan #30497 av Geta
Svar från Geta i ämnet Självskadebeteende
När man lider av schizofreni behöver det inte
vara att man skär sig eller bränner sig som
självskadebeteende.
Det kan vara att man struntar i att ta hand om sig
själv för att man inte orkar eller tycker att man inte
är värt det.