Behandlas schizofrena dåligt?

  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 5 månader sedan #52861 av Jocke
Får schizofrena sämre vård än andra kategorier? Kbt finns ju inte överallt, och man måste fråga läkaren om en remiss.

Vad jag märker från vårdansvarigt håll, att dem anser att innehållet i ens önskan om vård redan finns där, men har dem räknat med den negativa symptomen(att hjärnan inte logiskt fullföljer en tanke)? som gör att man känner sig osäker på sina egna val.

Jag tror okunskaperna vilar tungt på de ansvariga, eftersom vi intellektuellt behöver en slags bekräftelse på våra farhågor. Men ofta känner jag att borderline-personligheterna får lite större utrymme, trots att dem kan vara lite mer misstänksamma.

Nu vill jag inte ställa den diagnosen mot den andra, eftersom dem ansvariga bör veta i vilken proportion den schizofrene inte får gehör för sina tankar, det är där brukarrevisionen kan vinna terräng, om alla diagnoser behandlas utifrån sina egna förutsättningar!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 5 månader sedan #52862 av Isa-Alise
Jag tror nog att människor med schizofreni får mer vård än de med borderline... om vården är bättre vet jag däremot inte... det är brist på både KBT och DBT terapeuter...

Jag har haft tur och fått både bra medicin och terapi de senaste åren... tidigare hade jag dock mycket svåra vårdupplevelser...

Jag har ju haft båda diagnoserna under olika vårdperioder... generellt kan jag säga att det är svårare att få någon vård alls om är betraktad som borderline... men risken är större för tvång vid en psykosdiagnos...

Nyligen har jag fått diagnosen paranoid schizofreni, och det resulterade i tätare läkartider... lite humor... jag mår ju väldigt bra nu...
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 5 månader sedan #52863 av Jocke
Nä, men jag har märkt att läkarvetenskapen och vårdfolket anser borderline som en svår och nästan icke godtagbar människotyp. Just därför får dem lite mer resurser, eftersom det är en positiv diagnos som kan behandlas relativt snabbt om dem får dem rätta resurserna!

Dem har lite mer egenvilja, medan vi nog är lite mer "kuschade"? Schizofrena kan nog anses vara lite småtrevliga överlag, men det hindrar inte att det finns ett stort hinder, och det är vår förmåga att se förbi hindren blockeras. Dem negativa symptomen förstorar nog aningen för mycket en händelse.

Rent intellektuellt, hoppas jag att forskarna inte har gett upp hoppet om oss, så att vi får lite mer djävlar anamma och orkar mer än vi tillåts göra i vår lilla spiral.

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 5 månader sedan #52866 av Isa-Alise
Jocke... allt är möjligt... bara fantasin sätter upp dina egna begränsningar... fast vägen till de stora målen går genom små, små mål... vardagsnära mål som man kan sätta för sig själv...

Se dina möjligheter och tro på din förmåga att förverkliga det du längtar efter...

Du kan mycket... har många bra sidor och kan nog förverkliga det mesta som du vill... om du ger dig själv en ärlig chans... tro på dig själv!!! Du behöver inte leva i någon liten begränsad spiral... du kan skapa dig ett liv som du trivs med!!!
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 5 månader sedan #52868 av Jocke
Just nu kämpar jag emot lusten att stanna hemma i morgon och dricka lite öl i kväll, men nä så ansvarslösa ska vi inte bli! En lite rolig historia får det lov att bli här:

"Nya forskarrön ! I går meddelade forskare i USA att de hittat spår av kvinnliga hormoner i öl. För att bevisa sin teori lät forskarna etthundra män dricka vardera sex liter öl. Resultatet var entydigt, 100 procent av männen gick upp i vikt, pratade oavbrutet och kunde inte köra bil. Inga fler tester är planerade. "

Vi hörs!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 5 månader sedan #52871 av aspie

Jocke skrev: "Nya forskarrön ! I går meddelade forskare i USA att de hittat spår av kvinnliga hormoner i öl.

Jasså, då man kommer till klimakteriet, gäller det bara att göra ett avtal med Carlsberg att de hämtar en ölkorg per vecka och man för rabatt för den. Då slipper man estrogenpiller. :D :rolleyes:

- aspie