Behandlas schizofrena dåligt?

Mer
17 år 5 månader sedan #52895 av mamma65
de beror på om man har sjukdomsinsikt...har man inte de så skiter man i vilken vård man får...då accepterar man vad andra planerar åt en....
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 5 månader sedan #52904 av Jocke

Niklas skrev: Klart det är sämre att inte få vara med och bestämma. Om man har LPT så är man helt rättslös. Och upprörd pga detta får man inte bli, sådant tolkas som nya symptom.



Man har ju bättre och sämre dagar, då det blir rörigt i tankesystemet. Men jag tycker man borde få ha en insikt i hur man blir behandlad av vårdpersonal!

Om man visar motstånd mot lpt, så tolkas man som bångstyrig, fast det i vissa fall kan vara ett hälsotecken, det beror på hur konstruktivt det är. Använder man rättsliga metoder, då kan man slippa lpt, men då har man inte där att göra.

En psykos ställer till det med omdömet, det blir accentuerade känslouttryck som man inte kan behärska. Så lpt kan bara tillgripas i nödfall!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 5 månader sedan #53078 av Admin1
Jag tror att de med schizofreni egentligen får ganska mycket vård och står för 75 % av inläggningarna inom psykiatrin idag. Trots detta finns det brister , eftersom alla effektiva behandlingar vid schizofreni inte används som t.ex. KBT och psykosociala behandlingar.

Jag tror inte det beror på schizofrenin egentligen utan på att psykiatrin har svårt att få ny metodik i praktisk användning. Det kan 10-15 år för nya behandlingar att användas överallt. Jag tror att det vore bra om så många som möjligt fick personligt ombud som kunde hjälpa till att trycka på olika önskemål och krav som finns hos brukaren.