Ett mycket svårt beslut

Mer
17 år 3 månader sedan #61685 av almost distubed
det föreligger en risk att mamman sjungker djupare in i sitt missbruk det är ju hennes eget kött o blodf vi pratar om det var bara en reflektion baserat på erfarenhet
Mer
17 år 3 månader sedan #61691 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Ett mycket svårt beslut
Jag skulle nog göra ett försök att övertala henne att söka vård själv först... det finns ju missbruksrådgivning som stöttar hela familjen både inom psykiatrin och socialtjänsten... jag skulle nog säga till vänninan att om hon inte ringer idag och ber om hjälp själv så måste socialen kontaktas för barnets bästa... på det viset är du öppen med vad du gör och går inte bakom ryggen på henne... och samtidigt ger du henne en chans att söka frivilligt... det är bättre för både henne och för barnet... om möjligt kunde du följa med henne när hon söker hjälp, så att det säkert blir av...
Mer
17 år 3 månader sedan #61700 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Ett mycket svårt beslut
Isa -Alise

Det hade givetvis varit det bästa att hon söker hjälp själv. Men jag har känt henne i 20 år och jag vet att hon tror att hon inte har problem. Hon kommer inte söka hjälp på egen hand, det vet jag.
Tyvärr kan jag inte fysiskt tvinga henne heller, eftersom hon bor 20 mil bort.

Hon tar inte situationen på allvar helt enkelt. Det är inte bara narkotika det gäller häller, utan även en överkonsumtion av alkohol och blandning av dessa två.
Mer
17 år 3 månader sedan #61717 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ett mycket svårt beslut
Jag tycker att du gör rätt och särskilt om hon är ensamstående mamma för då blir ju barnet särskilt utsatt. Hoppas att din puff kan göra att hon får ordning på sitt liv och att hon får hjälp att sluta missbruka.
Mer
17 år 3 månader sedan #61748 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Ett mycket svårt beslut
Bollen är i rullning nu. Socialtjänsten är informerad om läget och mannen jag pratade med verkade ta mig på allvar. Jag vet inte exakt vad som kommer att hända än...
Jag hoppas verkligen att hon får hjälp, hjälp för sitt missbruk och anorexin.
Min mamma skulle besöka henne efter jobbet och kolla läget, dom bor på samma ort nämligen.