Rädda

Mer
17 år 3 månader sedan #63789 av mopa
Rädda skapades av mopa
Läste att dom flesta som utbildar sig till läkare, sjuksköterska, eller polis, är rädda för psyksjuka och dom har många fördommar om oss. Speciellt vi som är schizofrena. Det låter inte bra för framtiden. Det finns redan så många fördommsfulla människor i sammhället, vi behöver inte fler. Jag hoppas att dom gör nåy åt den här utveklingen. :!:
Mer
17 år 3 månader sedan #63794 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Rädda
Innan utbildningen var det fler som var rädda! när de gått igenom utbildningen var de inte lika rädda längre!

Med andra ord, utbildning tar bort fördomarna.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 3 månader sedan #63814 av mopa
Svar från mopa i ämnet Rädda
Tänk om man kunde utbilda allmänheten oxå. Jag har mist dom flesta vänner pga min sjukdom. Dom försvann fortare än blixten. Men en av dom finns kvar hos mig. Hon ställer alltid upp för mig, och jag ställer upp för henne. Hur är det med er andra? Har era vänner försvunnit?
Mer
17 år 3 månader sedan #63817 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Rädda
Suck! Ja, de flesta har försvunnit! Jag har tex nästan ingen kontakt med mina syskon, de har egna familjer och de är farfar och mormor allihop.

Jag och de, samtalar över telefon en gång per år. Detta när vi fyller år.

Med bekantskaper har jag några jag vårdar, men de är inte många.

Jag umgås inte med mina grannar allt för mycket, men ibland bjuder jag på middag och det sker ofta när jag ser dem komma hem från jobbet!

Jag hälsar dem välkomna hem från balkongen och talar om vad jag kan bjuda på middag!

Brukar uppskattas! Nu ikväll väntar jag på en som kallat mig "ängeln på tredje våningen"!

Hon kommer snart och får potatisgratäng med fläskfilé och ett glas gott rött vin till. :lol: :lol: :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 3 månader sedan #63850 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rädda
Förhoppningsvis får läkare, sjuksköterskor och poliserna saklig information om farligheten hos psykiskt sjuka under sin utbildning. Läkarna och poliserna får det säkert, men jag är lite osäker på sjuksköterskorna. Farligast är narkomaner och alkoholmissbrukare, medan våldrisken är mycket lägre vid schizofreni med ändå förhöjd cirka 5 gånger jämfört med en normalperson.