paranoida föreställningar förstör vår vänskap...

Mer
18 år 8 månader sedan #20773 av Mesmerize
Hej!

Sedan en tid tillbaka har jag ofta paranoida vanföreställningar, som oftast handlar om det som jag är mest rädd för i världen - att förlora min bästa vän. Dvs jag får för mig att hon inte älskar mig längre, inte vill träffa mig osv osv. Det kan räcka med att hon inte svarar när jag ringer för att jag ska börja tro att hon försöker kväva vår relation.

Som ni kanske förstår är situationen ohållbar och mer och mer framstår jag som nån efterhängsen, jobbig, idiot som inte har något liv utan henne. Det tror jag får henne att känna sig bunden, på ett negativt sätt, för hon är en sån där människa alltid måste känna sig 100% fri.

Ju mer jag oroar mig, och säger det till henne, desto längre skjuter jag henne ifrån mig (eller snarare desto mer tar hon avstånd). Problemet ligger inte i att hon har svårt att acceptera att jag är sjuk, det var hon som övertalade mig att så är fallet och det var hon som fick mig att söka hjälp, snarare i själva symtomen.

Är det någon som vet vad jag ska göra? Det är liksom omöjligt (som de flesta här vet), att under själva psykosen, se att det inte är på rikigt. För varje gång så känns det äkta och man tänker "den här gången har du gått för långt, hon har tröttnat på dig nu"...
  • Patrik
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20777 av Patrik
Det finns en typ av schitzofreni som visar sig i att den sjuke har sjuklig förföljelsemani, där det är den sjuke som är förföljaren.
Denne kan hitta på alla möjliga och omöjliga handlingar enbart för att kunna förfölja sitt offer. Det kan hålla på i många år och är mycket jobbigt för offret.
Förföljaren kan få människor att ringa offret av olika anledningar men för den skull inte se vad den sjuke egentligen vill med sitt ringande.
Oftast börjar den sjukes "utskickare" ana oråd eftersom det då blivivit en slags börda för dom och de inser att det hela är sjukt.
Förföljaren kör ofta runt offrets hem för att kolla vad denne gör.
Förföljaren själv brukar inte inse att denne lider av schitzofreni utan tror att det är berittagde handlingar. Denne ser bara sig själv och sina insatser.
Mer
18 år 8 månader sedan #20783 av Isa-Alise
Mesmerize,

Relationer är som sand... om du håller handen öppen stannar sanden kvar i handen... men om du kramar sanden för hårt rinner den ut...

En relation kan vara som vågor som rör sig från strand till strand... fria... men ständigt återkommande till varandra...

Lita på din älskade... lämna varandra fria att tycka om varandra... att bry er om varandra... så växer nog kärleken hos er båda...
Mer
18 år 8 månader sedan #20787 av Admin1
Jag tror att du skulle kunna försöka behandla dina vanföreställningar om din vän kognitivt. Om du ringer henne och hon inte svarar, så tänker du att hon inte längre bryr om dig. Skriv ner tanken på ett papper och bevisen du kan komma på för och emot att det är sant. På basis av de fakta du har kan du formulera om din tanke: t.ex. Min vän svarar inte men det finns inga bevis för att hon inte bryr om mig. Hon råkar nog vara oanträffbar just nu. Genom att vara kritisk och ifrågasättande till sina vanföreställningar så kan man ofta få dem att minska i omfattning.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20793 av
PSR ovan,

Måste vara ett missförstånd. Manier är inte ett diagnoskriterium på schizofreni (eller vanföreställningssyndrom).

De som är mest manipulativa och minst empatiska är psykopater och sociopater.[/quote]
Nu får du nog läsa på lite, visst finns det en gren inom schitzifrenin som härör inlägget ovan.
Där den sjuke är besatt av en annan och förföljer honom eller henne op de mest märkliga sätt.
Läste om det bara för ett litet tag sen.
Bla dansken som är besatt av jronprinsessan lider nog lite av den typen. :)
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20798 av
PSR ovan,

Nej ,det var inte så jag menade.
Jag menar att den typen av omvänd förföljelseide'er som jag skrev om klassas som en gren i schitzofreni. Alla har naturligtvis inte det symptomet, men det finns de som i huvudsak har det.
Jag läste det också någonstans nyligen, men var var det, nu då ? Det får jag nog återkomma till. :)