Tillbaka i beroendet

Mer
17 år 3 månader sedan #64360 av Saari
I december slutade jag skära mig på riktigt. Förra veckan rispade jag mig och nu har jag börjat skära mig igen. Och jag är tillbaka där jag startade. Det är som ett beroende, jag har saknat det. Jag både älskar och hatar det, jag vet att jag är fast igen.

Helvete.
Mer
17 år 3 månader sedan #64361 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Tillbaka i beroendet
vad är anledningen till att du skär dig nu? Om du tar tag i det blir det lättare. Eller så kanske det bara är mekaniskt som det blivit för mig, det hjälper inte mot något, men suget är där ibland ändå.
Mer
17 år 3 månader sedan #64362 av Saari
Svar från Saari i ämnet Tillbaka i beroendet
Anledningen... Oftast sker det när jag inte kan formulera mig, när jag inte kan sätta ord på vad det egentligen är som är problemet, känslan av hopplöshet och ångest, men själva beroendet är det rent mekaniska som du kallar det. Ett beteende. Självskadebeteende.

Du har mail förresten, Evillynn.
Mer
17 år 3 månader sedan #64366 av johannaaii
Svar från johannaaii i ämnet AjAj
Jag har varit med om det där förut, Jag skärde mig dagligen.
Men varför? det vet jag nu. Jag skärde mig för att jag trodde det blev bättre.det kändes bättre, Jag tyckte ju så synd om mig själv.så därför skärde jag mig. Gick med svätt Armband för att dölja.
Men jag slutade upp med det, Onödigt, Varför skada sig själv?
Tänk att det finns bara en Ända människa på denna jord som ser ut som du,som tänker som du. Du är Elegant, Du är den ända, Varför skada din Fina hud? stackars kropp.
det sitter i ditt huvud,du tror att det blir bättre, men det blir det inte, absolut inte, Ta tag iditt liv, Tänk på vad du ientligen håller på med.
Vad är det för tramshet att skära sig,Onödigt,
Vissa gör ju det för att dom vill dö, då ska man skära sig så att man dör så att man förblöder, men det ska absolut inte du göra, När jag gjorde det så var det för att jag var väldigt knäpp och dum i huvudet.
Ta hand om dig, Skär dig inte, du mår bara sämre. det sitter i ditt psyke att du mår bättre då du skär dig, men inte ABSOLUT inte.
Så våga inte ta fram något vasst, o trycka in det i din fina hud,
du får bara en massa ärr, och sen om du lyckas komma ifrån det dära så kommer du att ångra dig, och tycka att du var så dum i huvudet att du skärde dig,och att du skaffa en massa fula ärr på din Värdefulla hud.
Gud gav dig ett liv,du fick ett Värdefullt liv, och inget ska ta det ifrån dig, du förtjänar inte det. Du lever och så ska du fortsätta. Föralltid tills du blir gammal och dör en Naturlig död.
Jag är 16 och vet inte så mycket än, men jag tycker att du ska sluta, För jag gjorde det. och det är jag stolt över :)
Pusss&Kram/Johanna,
Ps vill du svara så svara till mina mejl :)
Mer
17 år 3 månader sedan #64368 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Tillbaka i beroendet
Jag är i samma situation och kan tyvärr inte hjälpa dig Saari. Vi får kämpa emot detta tillsammans. Jag känner mig också beroende av att skära. Det är en tillfredsställelse på något sätt. Sjukt men så är det. Jag hoppas att min psykolog kan lära mig andra strategier för att få bukt med beteendet. Fast mitt hopp om det är tyvärr ganska litet. Lycka till Saari och KÄMPA. Du är starkare än du tror!! Kram A
Mer
17 år 3 månader sedan #64405 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Tillbaka i beroendet
Ja, det är en aspekt man måste tynga på, när man skäär sig upprepa över tid är det inte ett uttryck för "väldigt dåligt mående" som leder till att man desperat försöker skada sig, och kroppen belönar med ångestlättnad utan mer som en drog som man vet man kan använda för att lindra ångesten med..