Frisk?

Mer
16 år 1 månad sedan #114806 av Christina
Svar från Christina i ämnet Frisk?
Kanske är det så Geta....men för egen del har jag ( som förälder) under de senaste åren stött på så många förvirrade diagnoser att hälften kunde räckt. Samt att det varit läkare och psykologer, vilka varit rabiata i sina försök att diagnosticera och ändå misslyckats kapitalt.
Kan man bara hitta verktyg så att man själv mår bra och att man interagerar med andra så tror jag att några bokstäver på ett papper inte betyder så mycket.
Och hjärnan är så komplex att jag tror en vidsynthet är nödvändig.
Mer
16 år 1 månad sedan #114821 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Frisk?
Helt frisk från schizofreni blir man när man kan klara sig utan antipsykotika i ett par år och ändå helt sakna symptom. Det är några procent högst som tillfrisknar. 35 % återhämtar sig från sjukdomen och kan leva normala liv, men de måste fortsätta med antipsykotika. I uländer kan så många, som 70 % återhämta sig.
Mer
16 år 1 månad sedan #114871 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Frisk?
De första åren när jag var sjuk gjorde jag mycket ändå. Men jag funkade väldigt dåligt.
Mer
16 år 1 månad sedan #114897 av X
Svar från X i ämnet Frisk?
Sylvia: Ambivalens?

Helt frisk från schizofreni blir man när man kan klara sig utan antipsykotika i ett par år och ändå helt sakna symptom. Det är några procent högst som tillfrisknar. 35 % återhämtar sig från sjukdomen och kan leva normala liv, men de måste fortsätta med antipsykotika. I uländer kan så många, som 70 % återhämta sig.


Så att åka på permanent safari i Gambia är bättre än LPT/KBT/Zyprexa cocktailen. Inte undra på att de flesta här har en isoleringstendens och vill/har försökt "sticka". Undrar om det inte vore mer ekonomiskt för samhället att bli exporterad snarare än instutionaliserad och återanpassad. LPT, KBT och neuroleptika är för övrigt väldigt ovanligt i U-länder. Visst luktar psykiatri illa ur vissa perspektiv?
  • Niklas.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 1 månad sedan #114898 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Frisk?
Frisk kommer man aldrig anses vara. Det här ska ju vara värsta fallet hela tiden.
Mer
16 år 1 månad sedan #114905 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Frisk?
Psykiatrin i nuvarande form kostar enorma summor och åstadkommer mycket lite. Dess främsta syfte är i praktiken att överleva som organisatoriskt system.