frisk?

Mer
12 år 11 månader sedan #406225 av koi
Svar från koi i ämnet frisk?
Jag ska inte sluta med medicinen självmant, jag blev avskräckt när jag levde i totala kaoset. Vill inte ha tillbaka det.
Mer
12 år 11 månader sedan #406230 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet frisk?

Nissegossen skrev: När du varit utan medicin i fem år


Jag var utan medicin i nästan sju år. Jag tyckte då att jag var frisk, "FÖRE DETTA psykiskt sjuk", tralala. Men under den perioden så hade jag vissa nästan-återfall när jag blev gränspsykotisk. Lyckades dock hantera dessa genom att sjukskriva mej nån vecka och isolera mej hemma och ta det jättelugnt, tills jag fick ordning på huvudet igen.

Sen när jag förra sommaren åkte utomlands i jobbet, kom ifrån min vanliga miljö och kom ifrån min man som annars ständigt stöttar mej, då rasade ju huvudet totalt, och det blev raka vägen tillbaks till psykiatrin.

Så frågan är: Var jag verkligen frisk?

Nu ser jag min psykossjukdom som kronisk. Nånting man får lära sej hantera och lära sej leva med, snarare än nånting man kan hoppas helt tillfriskna ifrån.
Mer
12 år 11 månader sedan #406275 av sisan
Svar från sisan i ämnet Frisk?
Poppy!

Känner igen mig,
trodde jag var frisk utan medicin,
blev sämre och skilsmässa knackade på,
flytt och nytt arbetsområde,
krav på bättre service gentemot kunder,
korta ned arbetstiden,
och någonstans däremellan fick den,
finska sisun + jävlar anamman att ryta till och dra i handbromsen.
Kroppen orkade inte längre med den psykiska slitaget.
Varför ska vi va så förbaskat perfekta i allt ?
Vi märker inte när tåget skenar iväg för oss eller någon annan medmänniska,
de flesta rusar på utan en tanke på vila och måttligt göranden,
detta gäller både män och kvinnor.
Mer
12 år 11 månader sedan #406276 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet frisk?
Visst är det så, Sisan. För egen del satte jag också nån stolthet i att klara mej själv, i att vara "FÖRE DETTA psykiskt sjuk", i att inte ha nån kontakt med psykiatrin. Så dumt! Jag tror det hade varit bättre om jag under dom där sju åren ändå haft nån sorts psykiatri-kontakt och medicinerat vissa perioder iaf.
Mer
12 år 11 månader sedan #406339 av Nozzinan
Svar från Nozzinan i ämnet frisk?
Poppy,

Poppy , det kan va svårt att bli helt frisk från schizofreni , eftersom det tar tid och mycket arbete att hela dem söndriga delarna i psyket. men du lyckades väldigt bra att hålla dig från psyk i 7 år utan medicin , jag äter bara medicin nu för tiden för att kunna sova om natten, tar 100mg leponex. har slutat så många gånger med medicinerna osv att de har inte nån positiv effekt på mig. men du gjorde rätt i att va i eget hem å lugn tillvaro när du blev lite dåligt skick, ofta brukar psykos triggas av att man stressar psyket för mycket, även typ sömnlöshet o droger
Mer
12 år 11 månader sedan #406379 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet frisk?
Poppy,

Du har nog trots allt ganska lindriga besvär. Ungefär 30 % med schizofreni är helt symptomfria om de använder antipsykotika, men de kan inte sluta med antipsykotikan för då får de ganska snart en psykos. Jag tror att dina besvär kan motverkas med att försöka minimera stress och att lära dig att hantera akut stress t.ex genom avslappning. Kanske också bör du vara vaksam på att du sover tillräckligt och alltid ha sömnmedicin i beredskap.