Jag vill bli frisk!!

Mer
11 år 4 månader sedan #547137 av björk
Svar från björk i ämnet Jag vill bli frisk!!
ja kränger B-vitamin.

Kan rekommendera Inositol och Choline...


Dom rockar.
Mer
11 år 4 månader sedan #547157 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet Jag vill bli frisk!!

Admin1 skrev: Det mest tillförlitliga är väl att 17 % återhämtar sig från schizofreni, men sedan är 30 % till i ganska god form och funktionellt återhämtad även om alla symptom inte är borta. I Norge kanske man äter mycket fisk och får i sig mycket omega-3 och kanske kan det göra att fler norrmän förbättras.


Fisk innehåller även D-vitamin. En del forskning tyder på att många med psykossjukdom har stor brist på detta vitamin. Dels kanske för att man med psykisk ohälsa är mindre benägen att vara ute med bar hud i sommarsolen (största källan till vitamin D) dels för att kosten kanske inte innehåller lika mycket fet fisk och berikade mjölkprodukter som hos genomsnittet.

Men det kan också finnas ett omvänt samband, att de låga halterna D-vitamin bidrar till den psykiska ohälsan. Det finns viss forskning som pekar åt det hållet. Att återhämtningen går bättre hos människor som, liksom norrmännen, får i sig mer D-vitamin.

Vi har just konstaterat att Fabian har väldigt låg halt av D-vitamin (han låg på 22 i en skala där man ska ligga över 75) och det har fått mig att läsa på om detta. Även om det inte påverkar hans psykiska hälsa direkt så hänger kropp och själ ihop, så att åtgärda bristen är viktigt!
Mer
11 år 4 månader sedan #547158 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jag vill bli frisk!!
Det stämmer inte på mig! Jag har fått så mycket sol på mig att jag har fått samma sorts hudcancer som sjömän och jordbrukare brukar få då de är mycket ute i väder och vind.
Mer
11 år 4 månader sedan #547366 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Jag vill bli frisk!!
En nyhet från sajten:

Fiskätare har färre psykosbesvär

Psykotiska besvär är betydligt vanligare hos kvinnor som aldrig äter fisk än hos kvinnor som äter fisk flera gånger varje vecka. Att äta mat rik på D-vitamin har också samband med minskad förekomst av psykotiska symtom.

www.unt.se/sverige/fiskatare-har ... 95593.aspx
Mer
11 år 4 månader sedan #547780 av koi
Svar från koi i ämnet Jag vill bli frisk!!
Jag hade D-vitaminbrist och har fått kalcium+D vitamin tabletter att ta varje dag. Det är enkelt testat med ett blodprov för att se om man behöver tillskott av D-vitamin. Man kan tydligen bli deprimerad också om man har för lite D-vitamin.
Mer
11 år 4 månader sedan #547782 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Jag vill bli frisk!!
Well, jag behöver också ett tillskott av både D-vitamin och kalcium, då jag har ett för lågt Natrium värde. Det är konstaterat vid senaste blodprov. Skall kolla upp Natrium värdet igen i Februari. För lågt Natriumvärde kan oftast bero på att man dricker för mycket vätska och doktorn var ofin nog att tala om att det kan bero på för stor alkoholkonsumtion och då en urlakning av Natrium.

Den största källan till Natrium är genom kosten och då helt vanligt bords salt.

Kroppens största deponier av Natrium är i skelettet. Därav kalkbristen och för att råda bot på detta är det tydligt att jag behöver få ett extra tillskott på D-vitamin och Kalcium.

Jag kommer efter helgen begära ett samtal med sköterskorna på vårdcentralen om att jag behöver Kalcium tabletter och D-vitamin utskrivet av läkaren som går på högkostnadskortet för att jag skall få detta till en så liten kostnad för mig som möjligt.

Att komma ihåg i sammanhanget är att jag måste få rätt sorts Kalcium, för att alla Kalcium tabletter tas inte upp av kroppen optimalt! Utan där måste jag få ett preparat min kropp kan godkänna och ta åt sig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum