Utförsäkrad :(

Mer
3 år 6 månader sedan #1289246 av Snowiee
Svar från Snowiee i ämnet Utförsäkrad :(
Tack för era svar!

Vi har lämnat yttrande. Beslutet kommer inte att fattas förrän 13 oktober. Skulle det bli negativt så kommer vi begära omprövning och går det emot där också blir det till förvaltningsrätten.

Men det hjälper ju dock inte i den akuta situationen :(. Och är oroad över hur min sambo kommer kunna hantera stressen fram tills dess i sådana fall eftersom han kommer tvingas börja arbeta eller skriva in sig på AF för att skydda sin SGI.

Det är på gång att söka sjukersättning på 50 procent också men han har sökt 2 ggr redan och fått avslag. Han har ett specialanpassat arbete just nu men klarar inte av att arbeta.

Vi har försökt motivera till att söka 100 procent sjukersättning men han är envis som synden och vill arbeta. Han arbetar nämligen med ett av sina specialintressen.

Och till er som blev oroliga att bli utförsäkrade; som någon annan skrev, det är om man är sjukskriven man riskerar det. Har man sjukersättning är enda orsaken att bli utförsäkrad om man arbetar för mycket. Eller kan gå när man har ersättning för att man är förlamad (kanske ett dåligt exempel men jag hoppas ni förstår hur jag menar :)).

Vid sjukersättning är ju arbetsförmågan konstaterat nedsatt för all framtid. Vid sjukskrivning är ambitionen att en individ ska kunna återgå till arbete.
Mer
3 år 6 månader sedan #1289250 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Utförsäkrad :(
Inte en chans att han får sjukersättning efter ett år. Om 10 år kanske.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
3 år 6 månader sedan #1289281 av memphis
Svar från memphis i ämnet Utförsäkrad :(
Nejdå, inte kommer det ta tio år! Det tror inte jag i detta svåra fall. Jag tror att eftersom han bara vil ha halv sjukersättning så kommer han att få det dels pga av sjukdom men även pga hans övriga handikapp.
Mer
3 år 6 månader sedan #1289486 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Utförsäkrad :(
För att motverka stressen så kan han börja med avslappningsövningar, sedan motion är bra för avslappning och för att göra en mer stresstålig.
www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...avslappningsovningar
Vid Asperger kan man få stressutlösta psykoser, men de försvinner när stressen upphör.
Mer
3 år 6 månader sedan #1289494 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Utförsäkrad :(
Han kan väl få sjukskrivning tills de beviljar sjukersättning?

Anchored in Christ ✟

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1289499 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Utförsäkrad :(
Tror jag hade sjukbidrag efter sjukskrivning, minns lite vagt att det är 3 eller 6 år som man får vänta på sjukersättning. Jag vart sjukskriven -89 sedan -95-96 fick jag ersättningen. Men regeringen då beslöt att sjukersätta istället för den dyrare sjukskrivningen- sjukbidrag, som då var 80 % av den lön man hade senast. Min pension har de nog aldrig höjt via ngn löneförhöjning. Den står stadigt på 7 och en halv tusen. Har bra sjukersättning.

Men ni måsta nog protestera hela tiden, tills ni får den ersättning ni är berättigade till.

Vars är världen på väg?
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Jocke.