Nämn något som är nyttigt!

  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1307521 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Nämn något som är nyttigt!

Richard skrev: Jo, den psykiater jag har nu, sen ca 2013 är den första psykiater som börjat ta blodprov på mig. O då har jag gått hos psykiatrin sen 1996. Har bl.a kommit fram vitaminbrist o för höga blodfetter. Ingen tidigare läkare har kollat det.


Jättebra! Det är juh bra så man få mediciner för det. Idag finns det en del riktigt bra mediciner trots att man har en sviktande fysisk hälsa.

Min läkare har börjat med blodprover. Det såg bra ut men jag är vegetarian så jag äter mycket nyttigt och varierat emellanåt. Kött ger inflammationer på kroppen, hjärtat tex och andra organ. Enligt forskning som det inte talas om. Inte ens alla vegetarianer vet det. Jag äter vissa perioder mycket linser och bönor istället för kött när jag börjar känna brist på proteiner vilket ger omedelbar effekt så att jag blir på tipp topp igen!
Mer
3 år 4 månader sedan #1307539 av notwoodstock
Blåbär, kom jag på. Kanske i frysen, några.
Mer
3 år 4 månader sedan #1307575 av Nissegossen

Geta skrev: Spenat innehåller oxalsyra som kan ge njursten.


Allt med oxalsyra kan min bror inte äta såsom rabarber och vanilj som har höga halter då han har gikt ett annat namn är portvinstå, vad jag förstått på min bror tar han avstånd från alkohol, men har dessvärre gikt. Han har förklarat för mig att det känns såsom en maskin de hade förr för att knacka ned gartsten att det kändes som en sådan maskin stod och stampade på hans stortå. Inget man vill ha.

Vi hade oxalsyra för att få fram kopparen på panna III i brygghuset på dåvarande Pripps Bryggerier på Stampen i centrala Göteborg på den tiden. Så inte bara njursten kan drabba en.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 4 månader sedan #1307582 av Geta
Svar från Geta i ämnet Nämn något som är nyttigt!
Saltkristaller utsöndras i lederna vid gikt. Det är det som gör så infernaliskt ont. Det ska vara en vällevnadssjukdom.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1307584 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Nämn något som är nyttigt!

Geta skrev: Saltkristaller utsöndras i lederna vid gikt. Det är det som gör så infernaliskt ont. Det ska vara en vällevnadssjukdom.


Vad är "gikt" för nåt? Varför är det en "vällevandssjukdom"? Har aldrig hört talas om något av det här därför frågar jag.
Mer
3 år 4 månader sedan #1307585 av Geta
Svar från Geta i ämnet Nämn något som är nyttigt!
Ett annat ord för sjukdomen är portvinstå.