Per-Erik

Mer
20 år 4 månader sedan #337 av Admin1
Per-Erik skapades av Admin1
God fortsättning, Per-Erik och ni andra!

Jo, Per-Erik du gillar ju inte psykiatriker, men jag gissar att du kanske tycker att professor Thomas Szasz är väldigt bra? Har du läst hans artikel i British Medical Journal om tvångsvård:?:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... tvangsvard
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #342 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Per-Erik
Tack för tipset. Jag skall genast läsa denna artikel. Jag tror du redan delvis har citerat innehållet. Något om att patienten skulle få inflytande över vilka tvångsmedel som skall användas. Jag tänkte jag skulle diskutera det med min psykiatriker. Tråkigt nog träffade jag henne för en månad sen och eftersom jag bara träffar henne en gång om året som får det vänta ett tag.

Jag har precis läst en intressant bok "Schizophrenia A Scientific Delusion" av Mary Boyle. Hon visar att begreppet schizofreni infördes utan några vetenskapliga undersökningar där man identifiera symptom och kunde härleda en sjukdomsbild och ett definierat slutstadium som är det vetenskapliga tillvägagångs sättet då man inför ett nytt begrepp. Vad som hänt är att schizofreni betraktas som en sjukdom både inom medicinen och i folkmunn. Den ursprungliga och felaktigt myntade sjukdomen schizofreni har aldrig blivit vetenskapligt belagd med andra ord det är en vanföreställning.

Jag har precis beställt ett par böcker av Szasz, samt ett par av Laing. Mycket intressanta psykiatriker.

Tack för att du har ordnat ett så fint forum. Hoppas fler schizofrena strömmar till så att det blir mer aktivt så att du får belöning för ditt arbete.
Mer
20 år 4 månader sedan #343 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tack!
Hej!

Stämmer att s.k. förtida direktiv nämnts tidigare. Det har rekommenderats i de engelska NICE-riktlinjerna samt RSMH har också varit positiv till det. Det har varit ett positivt inslag om det i Akuellt också. Tyvärr, så verkar det inte ha någon positiv effekt på den psykiska hälsan enligt de undersökningar, som gjorts. Förtida direktiv är knappast något som bör prioriteras idag. Det finns behandlingar, som har effekt, som bör prioriteras istället t.ex. patientutbildning, kognitiv beteendeterapi, socialträning, arbete m.m.

Förresten kan du skriva en recension av boken "Schizophrenia A Scientific Delusion" av Mary Boyle som du läst? Låter intressant.

Har du sett föreläsningen "Parental Mental Illness and Its Impact on Children" av Professor Stephen P. Hinshaw.
www.mentalhealth.ucla.edu/cgi-bi ... gr031104sh
Han berättar om sin pappa, som fick diagnosen schizofreni, som 16-åring, men som egentligen led av bipolär sjukdom. Pappan tillfrisknade och skrev en avhandling på Princeton, där han träffade Nash bl.a. Pappan vårdades ibland på mentalsjukhus, som bl.a kunde bestå av salar utan fönster med 80 patienter. Pappan blev professor i filosofi slutligen, men var av och till sjuk. Tydligen har han skrivit en bok om pappans liv och sjukdom, som blev refuserad först för att det var en blandning av biografi och information om sjukdomen.

En annan lite lustig bok är barnläkaren Mark Vonneguts bok "Express till paradiset". Mark är son till författaren Kurt Vonnegut och blev sjuk på 70-talet. Ganska dråpliga saker inträffade på den tiden.
www.viska.se/index.php/recension ... -paradiset

Tack för att du gillar forumet. Personligen är jag väldigt nöjd över aktiviteten här. Det är över förväntan faktiskt. Själv skall jag gå med i RSMH också nu. Det är ju en ren brukarorganisation, som har väldigt mycket aktiviteter. Medlemskap kostar 160 kr/år och då får man en tidning revansch!, som utkommer med 6 nummer. Jag funderar på att läsa Dr A Hoffers bok om ortomolekylär terapi dvs med vitaminer i höga doser.

Admin