Psykiatrisk rehabilitering

Mer
20 år 1 vecka sedan #1068 av D
Svar från D i ämnet Psykiatrisk rehabilitering
Abzu, du träffade mitt i prick. Det var precis så jag kände när jag gick inom psykiatrins rehab.

Huvudsaken är att du känner det hjälpfullt att gå dit. Hoppas att de lyckas hjälpa dig!

/D
Mer
20 år 1 vecka sedan #1069 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Psykiatrisk rehabilitering
Ja även om det nu är ett "vuxendagis" så kan det vara bra för mig ändå. De flesta av mina kompisar bor inte i samma stad, så ibland kan det gå nån vecka utan att jag har nån "social interaktion". Då kan det vara bra att kunna gå till rehab och dricka kaffe ibland, men tanke på jag har det rätt svårt med sociala kontakter.
Det bäste är nog dock att jag får hjälp i kontakten med myndigheter och sånt. En gång tog det nämligen 3 månader innan jag lyckades ringa min vaktmästare när mitt kylskåp var sönder, det fick nog min psykiater att fatta att jag har lite mer problem än vad som kan märkas på mig.

Men det viktigaste är kanske att jag känner att vården gör nått och försöker hjälpa mig, för det är ju faktiskt väldigt viktigt att man inte känner sig åtsidosatt.
Mer
20 år 1 vecka sedan #1070 av D
Svar från D i ämnet Psykiatrisk rehabilitering
Ja, precis som du säger så är det viktigt att träna upp sin sociala samvaro.
Man blir lätt isolerad när man har svårt för sociala kontakter. Det är inte det lättaste, men ett bra sätt är att man försöker tvinga sig iväg även om det tar emot.

Det behöver ju inte vara så mycket, det kan räcka med att dricka kaffe tillsammans med andra människor. Man måste ge det hela tid, och inte pressa sig allt för mycket. Men du är inne på rätt spår så det kommer alldeles säkert att gå bra.
Mer
20 år 1 vecka sedan #1073 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykiatrisk rehabilitering
Hej!

Jag är förvånad över att så många kommit i kontakt med rehabilitering. Om det viktigaste är att bara träffa folk och fika, vad säger ni om klubbhusen som RSMH och Fountainhouse har? Har någon prövat dem?

Admin
Mer
20 år 1 vecka sedan #1076 av D
Svar från D i ämnet Psykiatrisk rehabilitering
Hej

Ja jag har varit på bägge ställen och tittat.
På RSMH låg det 3 gubbar med stora skägg och sov i sofforna. På Fontain house var det en som skrek samma ramsa hela tiden. Det kändes som rena rama gökboet.

Då beslutade jag mig för att söka samvaro på andra ställen. Jag gick till ett internetcafe i staden och frågade om de behövde arbetskraft. Jag fick börja dagen efter.

På internetcafeet träffade jag en massa folk. Jag hjälpte till med datorerna, internetuppkopplingen, program och sålde förtäring i kassan. Efter ett tag lärde jag känna flera stycken som jag snackade med dagligen.

Gruppen av besökare till cafeet var mkt blandad. Det var alltifrån unga grabbar till medelålders par, turister osv.
Mer
20 år 1 vecka sedan #1083 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykiatrisk rehabilitering
Hej!

Det var ju väldigt företagsamt av dig att ordna jobb där. Vad sa du åt dem för att få jobbet? RSMH kanske kunde satsa på att starta Internetkafeer i alla fall på större orter. Det går att köra med gamla datorer och då kan man hålla lite lägre priser.

Admin