Jag har ingen psykos!!

Mer
18 år 6 månader sedan #24958 av Mia-Elisabet
hej...
Det var en förhandling om det skulle bli fortsatt LPT för mig. I papperna står det bla att jag har en psykos. Jag frågade upp vad hon menade med det, och hon sa att det var därför jag hörde röster. Fan heller att jag är psykotisk! Då har jag varit i en psykos sen jag var sjutton år, för då började jag höra dom... det kan ju inte va så... Jag har hört att de finns "friska" människor som också har de... Visst behöver man inte vara sjuk för att ha röster...Eller :?:
Mia-Elisabet
Mer
18 år 6 månader sedan #24959 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Jag har ingen psykos!!
Hej, jag känner inte dig och vet inte vad det är som händer dig.
Kan bara säga att jag tror att det är svårt att dra gränsen mellan psykotiskt och normalt. Det är en glidande gråskala. Svårt att säga vad som är sjukt och vad som är friskt och sedan går det att spela teater med det hela och antingen dölja det som finns eller överdriva det som finns. Alla mår dåligt någon gång. Vissa får en stämpel på sig för det, andra inte.

hoppas att du snart mår bättre

/Sofie
Mer
18 år 6 månader sedan #24960 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Jag har ingen psykos!!
Självklart krävs det mer än att bara höra röster för att LPT skall kunna fortgå!

Det krävs 1. Att personen lider av en allvarlig psykisk störning 2. Att man är ett har ett oundgrundkigt behov av psykiatrisk vård som ej kan tillgodoses på annat sätt samt 3 att personen motsätter sig denna vård.

Under tvåan ingår om personen pga sin "störning" är farlig för annans personliga säkerhet eller psykiska hälsa.


När man vårdas enligt LPT så måste överläkaren enl. lag konstant (helst varje dag) utvärdera om dessa kriterier uppfylls!
Dvs det är inte bara när de skriver vårdintyg som dessa kriterier måste uppfyllas, utan vården ska utvärderas varje dag (inte bara vid länsrättsförhandlingar).

/S
Mer
18 år 6 månader sedan #24963 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jag har ingen psykos!!
Mitt problem är att jag känner mig inte
riktigt frisk men de kastar ut mig från
psykvården. Jag har väl blivit för gammal
för att det ska vara någon mening.
Mer
18 år 6 månader sedan #24974 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Jag har ingen psykos!!
Man behöver inte vara sjuk för att man hör röster. Röster blir hallucinationer först när det också finns vanföreställningar kombinerat. Alltid vid en psykos så finns vanföreställningar involverade. Röster utan vanföreställningar kallas för illusioner.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #25207 av
Svar från i ämnet Jag har ingen psykos!!
Nu fattar jag inte?