Thomas Quick och Patafysiken.

Mer
11 år 7 månader sedan #521005 av Graatass
Håller just nu på att läsa Hannes Råstams bok om Thomas Quick. Detta gav mig orsaken till att skriva en blogg om hur det kan ha blivit som det blev. Här är länken till min blogg:
vicxtorsprestige.wordpress.com/2 ... tafysiken/

Det finns säkert fler än jag som har funderat och grubblat på denna situation i rättsväsendet. Ett rättsväsende som rättshavererade, kan man nog säga. Man ville så väl, men ändå gick det så fel. Kanske man kan se det som "De Snällas Revansch". Vad än Thomas Quick, som han kallade sig på den tiden, har gjort eller inte gjort, så är misshandel ändå ett milt uttryck för vad han har utsatts för. Någon eller några kanske vill lägga skulden på honom själv. Men då måste man nog ändå ta med i räkningen den fria tillgången till bensodiazepiner. Samt det tryck han utsattes för, av personer som borde ha haft både kunskap. fakta och erfarenheter för att inte tro, blint, på hans i många fall självemotsägande uttalanden.
Men jag skulle ändå vilja se det som näst intill ett "karaktärsfel" bland många svenskar att ha ett sådant förtroende för auktoriteter, att man faller till föga utan att våga ifrågasätta eller kritisera. Kanske därför att de är rädda för hämnd, eller att bli av med sitt arbete?
Jag tänker ofta på Hans Christian Andersens ord i sagan om Kejsarens Nya Kläder. Om hur Bedragarna, de som skulle väva och sy de så fina kläderna, vilka som skulle kunna se dem och vilka som inte skulle se dem:

" Ej nog med att färgerna och mönstret vore någonting ovanligt vackert; de kläder, som syddes af tyget, hade äfven den underbara egenskapen, att de voro Osynliga för hvarje menniska, som vore oduglig i sitt embete eller också vore otillåtligt dum.

- Det vore ju ena präktiga kläder, tänkte kejsaren. Då jag hade dem på mig, skulle jag kunna upptäcka, hvilka män i mitt rike inte duga för det emhete de innehafva, och så skulle jag kunna skilja de kloka från de dumma; ja, det tyget måste genast väfvas åt mig. Och så gaf han de två bedragarne mycket penningar på hand, för att de skulle börja sitt arbete."

www.hca.eu/index.php?option=com_ ... 63&lang=se
Mer
11 år 7 månader sedan #521007 av Geta
Svar från Geta i ämnet Thomas Quick och Patafysiken.
Sture Bergwall intervjuades i Rapport alldeles nyss. Han hoppas på att snart bli fri från Säter.
Mer
11 år 7 månader sedan #521018 av Potte-Boa Jösse
Inte om Lambertz får bestämma eller van Kwast eller Claes Bögström
Mer
11 år 7 månader sedan #521102 av zoegas
Är boken bra?

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
11 år 7 månader sedan #521169 av Admin1
Tråkigt att han erkände brott som han aldrig begått. Normalt vill vi att psykiskt sjuka skall tas på allvar, men här verkar man se att det ibland kan skapa problem. Antagligen kommer det att leda till att högre beviskrav kommer att finnas vid erkännande från de som sitter på rättspsyk.
Mer
11 år 7 månader sedan #521171 av Potte-Boa Jösse
Tomas Quick har varit på tapeten bra länge nu. Och ändå säger alla reportrar ...."Sture Bergwall, som förut hette Tomas Quick",.... Ja men vi har hajjat det nu.