Kalmar landsting

Mer
10 år 6 månader sedan #616925 av Bitte
Kalmar landsting skapades av Bitte
Kalmar landsting har beslutat att dom med psykiatrisk tvångsvård inte ska kosta något för patienten. Det är jättebra.
Sen ska de som är över 85 år få gratis sjukvård.
Det trista är att lanstingsskatten höjs med 50 öre. Men det kan det nog vara värt för bättre sjukvård. :tummenupp
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #616952 av yoki
Svar från yoki i ämnet Kalmar landsting
Jag har för mig men jag kan ha fel att Norrbottens Läns Landsting hade gratisvård för LPT patienter medan LRV patienter fick betala vårdavgift.
Det här var ju några år sedan.
Förlåt, de flesta vet ju men kanske någon gäst inte vet. LPT =lagen om sluten psykiatrisk vård. LRV = lagen om rättspsykiatrisk vård.
Mer
10 år 6 månader sedan #617005 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kalmar landsting
Jag tycker inte att landstingen skall ha hand om tvångsvård och rättspsykiatrisk vård utan att staten skall vara huvudman för sådan vård och också betala denna. Inga patientavgifter skall heller förekomma. eftersom det inte är någon frivillig vård, som man sökt själv. Det är inte bra för psykiatrins image och rykte att ägna sig åt tvångsvård och rättspsykiatrisk vård.
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #617024 av yoki
Svar från yoki i ämnet Kalmar landsting
Hur tycker du att de ska vårdas ?
LPT kan ju ibland vara under en kort tid och sedan övergå till frivillig vård.
På rättspsyk vårdas ju många på LPT under lång tid.
Något jag funderat på är den psykiska hälsan hos de som är i fängelse. Hur kan dom må?
Även om de inte lider av en allvarlig psykisk störning borde förutsättningarna för att må bra vara minimala.
Jag undrar vad de kan få för hjälp där?
Finns det kriminalvårdsanstalter som inriktar sig på interner med psykiatrisk problematik? :tänk
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #617034 av
Svar från i ämnet Kalmar landsting
Ja körde rött till kalmar :ajaj
Mer
10 år 6 månader sedan #617110 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kalmar landsting
Problemet är väl att inom rättspsyk kan man bli kvar hur länge som helst.