Kalmar landsting

  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #617561 av yoki
Svar från yoki i ämnet Kalmar landsting
Jag har ju själv jobbat en kortare tid på rättspsyk men det är länge sedan och mycket har förändrats sedan dess.
Jag kan inte riktigt släppa tanken på hur man ska kunna utveckla vården där.
Jag trivdes bra på rättspsyk med vårdtagarna och arbetskamraterna men allt är väldigt strukturerat och måste så vara och det är liksom inte min grej.
Men människorna trivdes jag med :hjärta
Mer
10 år 6 månader sedan #617575 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kalmar landsting
yoki, jag gjorde ett sök på Google och ett av svaren var denna www.forskning.se/nyheterfakta/te ... 13859.html och detta är söksidan www.google.se/#q=f%C3%A4ngelsev ... iskt+sjuka

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 6 månader sedan #617576 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kalmar landsting
I denna länk står något om en utredning 2002 som förespråkade att den som begått ett brott, skall dömas till fängelse och om han är psykiskt sjuk skall han vara på ett Psykiatriskt sjukhus och om han blir frisk under tiden, skall han sättas i fängelse för att där avtjäna straffet.

Detta är exakt min åsikt, jag själv kommit fram till är det enda rätta! Jag hävdar att trots att man är psykiskt sjuk och har en psykos och begår ett brott, vet man ändå någonstans inom sig att det får man inte göra och man är inte så sjuk att man skall gå fri från ansvar. Man skall alltså inte kunna skylla på sjukdom för att få ett kortare straff.

Är man sjuk vid straffets slut skall man fortsatt sitta på rättspsykiatrisk anstalt tills man är frisk och således inte släppas fri.

Att ett vanligt brott som exv mord och människan hamnar på psykiatriskt sjukhus släpps fri efter ca; 5år sticker i ögonen på allmänheten och det gäller även jag själv! En som begår ett grovt brott skall dömas till fängelse i upp till livstid!
www.forskning.se/nyheterfakta/te ... 13859.html
Citat
"Kommittén föreslog bland annat att ingen ska kunna dömas till vård som en särskild påföljd. Är den normala påföljden fängelse ska man dömas till det oberoende av ens psykiska status.

I gengäld ska gärningsmän som är psykiskt sjuka kunna verkställa hela eller delar av sin strafftid på en psykiatrisk klinik. Blir man frisk innan strafftiden är avtjänad, överförs man till en anstalt för att avtjäna resten av tiden där. Samtidigt vill man att de som är riktigt svårt sjuka inte ska kunna dömas alls. Om de anses farliga för sig själva och andra ska de i stället omhändertas enligt regler om psykiatrisk tvångsvård. Poängen med att inte döma människor som inte kan rå för sina handlingar skulle vara att stärka sambandet mellan straffrättsligt och moraliskt ansvar".

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 6 månader sedan #617627 av rebbe
Svar från rebbe i ämnet Kalmar landsting

yoki skrev: Rebbe. Delas LPT och LRV patienter upp i olika vårdlag på rättspsyk? Eller händer det att dom kan vara i samma vårdlag?

Nu har jag inte suttit på LRV odömd men i mitt fall skulle det vara samma duktiga som vanligt vem vågar släppa han vidare inte Carro i alla fall! Team Holmgren skulle bryta i hop med torsken i spetsen!
Mer
10 år 6 månader sedan #617630 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kalmar landsting
Det pågår en reformering av rättspsykiatrin och tanken är att 90 % skall få fängelse och resten och de svårast sjuka rättspsyk. Redan nu har den rättspsykiatriska vården minskat i omfattning. Jag är positiv till detta eftersom det leder till kortare strafftider och mindre koppling till psykisk sjukdom och våld, vilket sker när någon får rättspsykiatrisk vård. Som jag fattar skulle det blir särskilda fängelser för de med psykisk sjukdom med tillgång till sjuksköterska mm. Tycker inte dagens system är bra. Ta exemplet med killen som snodde en hund utanför COOP och fick minst 9 år för rättspsyk för detta. Kostnad 18 miljoner. Är det värt att satsa 18 miljoner för att förhindra en hundstöld?

Som alternativ till det nya förslaget hade man kunnat tidsbegränsat den rättspsykiatriska vården och gjort den lika lång som ett fängelsestraff utom vid våldsbrott och mord.
Mer
10 år 6 månader sedan #617636 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kalmar landsting
Jag tror att det finns all möjlig vårdpersonal runt intagna både på fängelse och rättspsyk.
partyjunkie verkar att vara nöjd med sin vistelse på rättspsyk.