Kalmar landsting

  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #617124 av yoki
Svar från yoki i ämnet Kalmar landsting
Ja det är sant att det inte är tidsbestämt. Jag vet inte vad medelvårdtiden är.
Jag har en del funderingar kring alla de, ibland unga som vårdas på rättspsyk enligt LPT.
De är alltså inte dömda utan bedöms ha behov av långa vårdtider och hög säkerhet.
Är det verkligen en acceptabel lösning?
Mer
10 år 6 månader sedan #617133 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kalmar landsting
Admin har rätt här. De som är dömda till rättspsykiatrisk vård får ju det istället för fängelse och hade de varit dömda till fängelse hade staten kastat in dem i ett fängelse som staten bekostar. Landstingen skall inte betala för rättspsykiatrisk vård, det skall staten göra!

Sedan ligger det pengar i det att patienter vårdas utanför deras eget landsting, ty det får hemlandstinget betala för den som vårdas på rättspsykiatrisk anstalt i något annat landsting och det är bara för hemlandstinget att betala vad det kostar. Det spiller över på de läkare som är beroende av pengarna det ger dem. Därför skriver de sällan ut någon som kommer ifrån ett annat landsting och som vårdas under dem. De betalar ju läkarens lön!

Det gör ju rättspsykiatrin självgående. :grandpa

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #617148 av yoki
Svar från yoki i ämnet Kalmar landsting
Ja, det är så att landstinget får in stora pengar på att vårda utomlänspatienter på rättspsyk.
Ibland får de också betala för att vårda egna patienter inom andra rättspsyksenheter hos andra landsting
Men vad tycker ni om alla de som inte är dömda utan vårdas på rättspsyk enligt LPT ?
Är det OK ? Det är ibland unga människor det rör sig om.
De har behov av långa vårdtider och hög säkerhet men är rättspsyk rätta platsen ?
Om det inte finns något annat alternativ och det finns det nog inte, har inte då landstinget en skyldighet att ordna det?
Jag är intresserad av vad ni har för åsikter om det här.
Mer
10 år 6 månader sedan #617160 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Kalmar landsting
Det är lockande att tycka att staten ska betala för den som är LPT:ad mot sin vilja men....... det är ju ändå för den vårdades bästa - för att den ska få bästa förutsättningar att bli så frisk som möjligt. Det kan kännas som en kränkning och ett övergrepp och därför kan det kanske upplevas som ett hån att som kronan på verket vara tvungen att BETALA för det. Men....... jag håller fast vid att det är för personens bästa........
Mer
10 år 6 månader sedan #617175 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kalmar landsting
Ett brott som leder till rättspsyk är i genomsnitt 5 gånger långvarigare än vad ett fängelsestraff är. Det var tidigare en kille som postade från rättspsyk och han berättade om en kille som snott en hund utanför COOP och som hade fått sitta 9 år på rättspsyk för detta. Jag har diskuterat rättspsyk med min psykiater och han berättade att rättspsykvården skall betalas av det landsting, där brottet har skett. T.ex om en norrman begår ett brott i Stockholm, så får Stockholms landsting betala vården och inte Norge.
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #617203 av yoki
Svar från yoki i ämnet Kalmar landsting
Men alla dom som inte begått något brott utan sitter på rättspsyk för att de är sjuka och behöver långa vårdtider, hur ska de vårdas ?
År det rätt och riktigt att tex unga tjejer/killar ska vårdas i den miljön rättspsyk erbjuder ?