Kan man vägra tvångsmatning?

Mer
9 år 9 månader sedan #675846 av moisen
kritiserande är knappast vårdande
Mer
9 år 9 månader sedan #675868 av Irrationell
Mer
9 år 9 månader sedan #675974 av sonan
Om denne psykolog själv skulle stå inför att bli tvångsmatad så kanske det inte är så roligt längre?

Själv väljer jag att inte ha med såna människor att göra, men svaret på din fråga är ju som folket här skriver, att man [u:3f69nwgo]ej[/u:3f69nwgo] har rätten till sin egen kropp, detta enligt Lagen.

Frågan varför du vill vara så smal är kanske en bättre ingångspunkt för dig själv och vad du ska göra ( om något ) åt detta? Det kan ju bara du svara på och om du vill införskaffa dig hjälp från utomstående ( expertis? ), då brukar man ju först ta reda på vad denna har för någon behandlingsprocent och om man sen gillar vad denna har att erbjuda så kan det ju hända att man tackar ja.
Mer
9 år 9 månader sedan #675978 av moisen
i vaket tillstånd går de bestämma själv
Mer
9 år 9 månader sedan #676002 av Saari
I första hand tror jag att de helst sätter "mat-vak" på dig, det vill säga att en personal är med dig vid maten, ser till att du äter och sedan är med dig ett tag efteråt så att du inte kan spy upp maten. Om sondmatning krävs så måste du göra ett val - äta eller dö.
Mer
9 år 9 månader sedan #676030 av Eos
Svar från Eos i ämnet Kan man vägra tvångsmatning?
Hej och välkommen!
Jag har haft anorexia, i tidiga tonår först i samband med kraftigt euforiska känslor. Men sedan sjönk jag in i min första allvarliga depression. Jag höll på att tyna bort och var på väg att dö, 14 år gammal.
När jag efter lång tid kom ur depressionen började jag äta igen och jag klarade mig. Det tog lång tid att komma tillbaka.
Anorexian återkom senare i 20-års åldern, även då med kraftfull eufori plus att jag tränade mkt hårt. Kampsport många timmar varje dag. Det följdes av en massa dumma beslut. Men när jag fick behandling för kraftig pms, så fick jag klompramin, som jag tror är en TCA. Och jag började äta igen.
Det hände en gång till i 30 årsåldern Ortorexi tror jag det heter när man tränar hårt och äter en strikt stenhård diet.

Det finns ju olika orsaker till anorexia, visst går det att behandla med ssri eller minns jag fel?

Så jag undrar, har du depression? Någon annan diagnos förutom anorexia? För min del visade det sig att jag har en psykossjukdom som ställt till det för mig.

:kram