Behöver ett råd.... (långt)

Mer
19 år 5 månader sedan #6251 av Moonlight
Det är så att jag regelbundet har gått till en mottagning för psykoser/schizofreni. För några dagar sedan pratade jag med psykologen, och berättade lite saker jag upplevt, (som egentligen inte var så stora). Men hon sa att jag skulle vänta så att jag får prata med läkaren. Läkaren och jag hade ett samtal, och hon frågade om jag tänkt på hur jag ska ta livet av mig och om jag går i dom funderingarna. Då sa jag att jag inte såg någon utväg, jag har så mycket press som jag inte vet hur jag ska lösa. Då började hon säga att jag går igenom en självmordsprocess just nu och att hon bör skriva ett vårdintyg. Då sa jag nej, jag går hem, det är ingen fara. Jag kommer inte göra något sade jag. Då bestämde vi så, medans hon skrev lapp till mig (numret till akuta teamet) och när vi skulle träffas nästa gång, så stod jag där och kände att jag inte fått råd och stöd som jag ville. Det var antingen in på sjukhus eller gå hem och ringa akuta teamet om det behövdes. När jag stod där, såg jag ledsen ut för det var jag, jag kände att hon inte förstod mina problem och inte ville prata ut om det. Då sa hon - Det här känns olustigt, sätt dig ner, om inte du lägger in dig frivilligt då måste jag skriva ett vårdintyg. Då sa jag nej, jag går hem, jag ska hem och sova eller sitta här utanför och läsa en tidning. Hon sa nej, det är bäst vi lägger in dig några dagar. Jag följde med strömmen och till slut blev det så att jag kom till en avdelning, jag varit på förrut. Där sa jag att allt var bra, ångest för man ibland men nu är det lugnt, för jag visste att dom försökte tvinga mig på vårdintyg. Jag förnekade saker och ting, och sa sanningen att jag aldrig skulle kunna ta självmord, även fast man tänker på det. Jag fick inget vårdintyg, men läkaren på denna avdelning sa att min riktiga läkare på mottagningen hade ringt och sagt att hon ångrat att hon inte skrev ett vårdintyg. Sen åkte jag därifrån efter ett slutsamtal.

Nu har jag bestämt att inte träffa min läkare längre på mottagningen, men imorgon har jag tid där, har tid hos psykologen också. Jag har valt att gå till psykologen för att avsluta där, för hon är den enda jag tyckt varit sjyst och förstående. Men läkaren vill jag inte ha något att göra med mer, så då måste jag sluta gå till den mottagningen. Nu undrar jag, kan DOM tvinga mig in på sjukhus, fast jag mår bra nu och vill bara säga hejdå till psykologen. Då kan dom väl inte säga att Vi ångrar att vi inte skrev vårdintyg, men det tänker vi göra NU. Kan dom det?
Mer
19 år 5 månader sedan #6255 av Lenore
Ja du, det känns som om det ständiga hotet om LPT hänger över en för jämnan. Det diskuteras ju bl.a. i den här tråden:
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=909 [/url]<!-- l -->

Varför känner du ett sådant motstånd mot att bli inlagd? Du kanske skulle skriva in dig några dagar på frivillig basis? Ibland kan det vara skönt att vara inlagd när allting bara är ett enda smärtkaos.

Sedan är det ju så att beslut enligt LPT alltid går via länsrätten, och där kan du överklaga om du tycker att du blivit LPT:ad på felaktiga grunder.
Mer
19 år 5 månader sedan #6256 av Isa-Alise
Mer
19 år 5 månader sedan #6258 av Moonlight
Nej det är såhär, jag har mått dåligt ett tag, men det löste sig för några dagar sedan. Handlade lite om personliga problem. Så nu mår jag bra, har ingen ångest och vill dö. Det är bara att när pressen blir för stor då mår jag dåligt. Jag mår bra nu och behöver inte läggas in. Tack för svaren
Mer
19 år 5 månader sedan #6260 av Isa-Alise
Mer
19 år 5 månader sedan #6261 av Moonlight
Jo jag har en jättebra kompis, hon har också haft psykos, hon och jag lärde känna varann på en psykosvilla. Vi står varann nära och brukar gå och fika.