Brevet till Mikael

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 5 månader sedan #100231 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Brevet till Mikael

Sylviaplath skrev: Tja jag vet inte Jocke,
Mikael är namnet på en ärkeängel. Och det råkade vara namnet på en psykiater också. Och nä. Ingen mr nice guy tror jag. Historien är något så enkelt som min genomlevda erfarenhet. Och psykiatern i fråga hade knappast någon chans att förstå vad som rörde sig i mitt huvud. Min upplevelse var mångdimensionell. Och liknar kanske många andras här på forumet. Vad vet jag? Berättelsen är sann i anden och håller sig i stort till det jag kan komma ihåg.



Jo, detaljrikedomen är stor. Du hänvisar mycket till klassiskt musik och operor (valkyrian?). Man måste känna till om det är livlig musik eller lugna stycken, musik kan målas i färger som beskriver det mångfacetterade skalan av toner. Vilket jag beklagligtvis saknar möjlighet att höra. Därför är det svårt att ta del av musiken som en känslouttryck för mig, därför att varje instrument har en roll att spela, missar man nyanserna, då har man svårt att ta till sig helhetsuttrycket.

Därför föredrar jag det minimalistiska uttrycket, där man kan beskriva det inre uttrycket via antingen det bekanta eller obekanta intrycket. Men jag känner att du beskriver dina känslor, så att man kan känna igen sig hur det kan vara för en personligen. Men vi är alla unika, med egen talangrikedom att utsmycka våra berättelser kring.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 5 månader sedan #100243 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Brevet till Mikael
Jag har nu, precis nu, sträckläst vad du skrivit från början till slut! Kan bara säga; Gud vilken text! Skitbra! Kan också säga att jag, om jag fick något barn någon gång skulle jag kalla barnet Mikael eller Mikaela!

Det känns såsom att någon tagit min gamla himmelska harpa och när de hittat den satt ut den i soprummet och där har någon hittat och tagit till vara på den. Bara det att de numera spelar heavy Metal på den!

Kan förstå dig och dina texter och vad du upplevt men många kan inte förstå!

Du har tidigare skrivit att du inte hör röster, men finns det då inte någon betydelse av musiken du hör inom dig? Den måste ju bara ge associationer till dig! Det är en del av budskapet till dig som du översätter till filmer inom dig! Så, att du inte hör röster men hör musiken istället, gör ju att du haft s.k hörsel hallucinationer!

Det att du upplever det som att Ärkeängeln Rafael har varit hos dig och talat om för dig att du får leva och att din sjukdom kommer att gå bort, det är få förunnat! Det är inte många som fått detta med himmelska budbärare som kommit till dig, och du har då fått orden du kommer att bli frisk!

Du är Guda benådad och har en framtid både här på jord och i himlen!
Det är ju är bara så! Det är ju så att Jesus säger; att den som följer mig och dör för min skull skall leva om än och han dör!

Så, gläds åt livet du fått och ta vara på din familj! Du har så mycket att leva för, att du aldrig får göra slut på livet själv!

Detta för jag tror att många är beroende av dig i framtiden!
Jag tror att du snart får fler barn att glädjas åt!

Jag tycker att du skulle skiva om texten och publicera den i bokform, för i nuvarande skick är det inte så många som förstår den som inte haft en psykotisk upplevelse själva!

Fortsätt skriv det får du aldrig sluta med!

Det är med glädje och med fascination jag genom ditt skrivande som jag får en ökad inblick i vad jag själv har upplevt!

Många kramar till dig! Men du kommer aldrig att behöva kastrera mig!
Hoppas att den här karlen finner nåd inför dina ögon! :lol:
Well done!
Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 4 månader sedan #101003 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Brevet till Mikael
Det här är bland det finaste någon sagt till mig i hela mitt liv.
Mer
16 år 4 månader sedan #101014 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Brevet till Mikael
...
Mer
16 år 4 månader sedan #101030 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Brevet till Mikael
Sylvia, du skriver verkligen målande, men du måste för att få den begriplig för andra, skriva om den. använd bilderna du har och omsätt dem i de ord som du har, så kommer folk att "se" vad du menar. Detta för att de har ett bildsinne men är inte ännu medvetna.

Det har jag fattat för länge sedan att de faktiskt ser i bilder men att det är så vanligt att de inte tänker på det.
Det är ju så att det är accentuerat hos oss två och att det är så intensivt hos oss.

Skriv om den och få ett litet bättre sammanhang och skilj på personen Michael och Ärkeängeln Mikael, för att namnet gör det svårt att göra skillnad på dem.
Den skulle kunna bli en bestseller om du kunde få ordning på den och gjorde den längre och med kapitel som är uppdelade i sitt sammanhang.

Då, skulle folk läsa den och förstå vad en människa med en psykiskt sjuk upplevelse har och kan uppfatta sin situation och vad du med din rika erfarenhet utav både sjukdomen och exotiska miljöer (Utlands vistelserna)
har att förmedla!

Skriv den i skönlitterär form!!?
Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum