Hjälp med skolarbete önskas

  • Elinpelin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 vecka sedan #12546 av Elinpelin
Svar från Elinpelin i ämnet Hjälp med skolarbete önskas
Na har jag gjort mitt arbete klart, och jag har även redovisat muntligt.
Det gick jättebra och jag fick igång en bra disskussion efteråt. Tack så mycket för hjälpen!
Kramar /Elin
Mer
19 år 1 vecka sedan #12579 av Admin1
Det var ju bra att arbetet gick bra för dig! Vad diskuterade ni mer exakt efteråt? Var det farligheten eller anhörigas situation?
  • Elinpelin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 vecka sedan #12620 av Elinpelin
Svar från Elinpelin i ämnet Hjälp med skolarbete önskas
Vi diskuterade reaktioner runt sjukdomen som; hur skulle man reagera om någon annhörig fick diagnosen? Hur skulle man hantera situationen? Vi pratade även om den allmänna synen på mentala sjukdomar. Är man "tokig" om man går till en psykolog? Eller tillhör den synen på psykiska sjukdomar det förflutna?
Många tyckte att det var svåra frågor, spec om hur man skulle reagera själv. Om den allmänna synen på psykiska sjukdomar trodde många att stämpeln som "tokig" när man gick till psykologer inte är lika stark som för 10-15år sedan.
Nästan alla i min klass trodde också innan att schizofreni bara innebär att man har två helt skilda personligheter, så det var kul att kunna få berätta för dom om den rätta bilden av sjukdomen.
Kramar /Elin
Mer
19 år 1 vecka sedan #12635 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Hjälp med skolarbete önskas

Nästan alla i min klass trodde också innan att schizofreni bara innebär att man har två helt skilda personligheter, så det var kul att kunna få berätta för dom om den rätta bilden av sjukdomen.

Mycket vanlig missuppfattning. Bra att en hel klass fick reda på hur det ligger till.
Mer
19 år 1 vecka sedan #12666 av Admin1
Det var ju väldigt intressant och bra diskussion. Egentligen borde nog alla klasser genomgå något liknande. Bra information på skolor är viktigt, eftersom insjuknandet i schizofreni börjar redan i tonåren. För kvinnor dock börjar det lite senare oftast.
  • skötaren
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 vecka sedan #12668 av skötaren
Svar från skötaren i ämnet Hjälp med skolarbete önskas
Hej. En sak som jag kan tycka är frustrerande när man jobbar innom psykiatrin är att omvärlden tyckts tro att patient och sjukdom är samma sak. Man ser det som att "detta är en schizofren person", istället för att se det som att " denna person har en sjukdom som heter schizofreni". Förstår ni hur jag menar...?
Dessutom är det irriterande att man skiljer på Somatik och Psykiatri. Skulle det vara mer pinsamt att tillhöra Psykiatrin än somatiken...?

Hur upplever ni det?

Skötaren