Framtidens psykiatri

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35998 av
Svar från i ämnet Framtidens psykiatri
Det där var ju ju jättebra grejer för mig att ta upp med mina kollegor! och vad bra med konkreta önskemål.

Jag var nyligen med och ordnade en större konferens för ST-läkare i psykiatri och där hade vi tre personer som har erfarnehet av att ha psykisk sjukdom som föreläsare. Den delen av konferensen fick bäst betyg av ST-läkarna. Om Ni kommer på mer saker, lägg gärna till!

Tack!

/Peder
Mer
18 år 1 månad sedan #36079 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Framtidens psykiatri
På vissa ställen, som här i Göteborg på Nå Ut-teamet, arbetar man med vad dom kallar "integrerad psykiatri". Det verkar vara en bra vårdform tycker jag hittills iaf.
Nå ut har en avdelning på Sahlgrenskas hemsida, jag minns inte adressen men den är lätt att hitta om man googlar på "Nåut-team".

På NåUt samverkar man med bla Socialen på så kallade stödgrupps-möten, då alla resurspersoner och patienten medverkar för att tillsammas sätta upp på för patienten och utröna hur dessa mål skall nås och vilken hjälp patienten kan få.

Jag tror att det är en bra sett att jobba på som fler ställen borde ta efter.
Mer
18 år 1 månad sedan #36099 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Framtidens psykiatri
Respekt och äkta, inte fejkad, empati är det bästa en vårdgivare eller psykiater kan ge till sina patienter. Kontinuerlig kontakt. Information.
Visst terapi till alla skulle förändra mycket, men alla vet att det kostar. Det går ju att hitta terapeuter på stan.

Min mottagning hade ett erbjudande om kurser för knappt ett halvårsedan, om bipolär sjukdom. Det blev förståss fullbokat. Kanske mer kontakt med patientföreningarna vore en stimulans, både för patienter och vårdgivare.

Jag måste ändå säga att jag beundrar alla som orkar fortsätta göra ett bra arbete inom psykiatrin, de som passar där...

Inte som hon tjejen jag fick prata med en natt för 4 år sedan. Hon lämnade över luren till någon annan och sa så högt att jag kunde höra: "det är en tjej som bara gråter, hon har tagit Imovane".

Men det kanske inte är så lätt att tolka alla signaler där i andra ändan av telefonen mitt i natten. Alla måste få börja som vikarie också. Hoppas att hon fick någon bra kompetensutveckling sedan.

/Sofie
  • skötaren
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36102 av skötaren
Svar från skötaren i ämnet Framtidens psykiatri

Inga plitar tack! rekrytera dem efter både intelligens, utbildning och den som i detta sammanhang har störst empatisk förmåga. Så skapar du lugn och ro för alla på kliniken!


Helt rätt!!! Vi har ett par "plitar" på vår avdelning och när de jobbar är det ofta larm och bältning istället för samtal och problemlösning.
Dock har vi haft ett par våldsamma situationer där "plitarna" från andra avd har varit vlkommna för den egna personalens och patienternas säkerhet...
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36105 av
Svar från i ämnet Framtidens psykiatri
Fråga sig vem om ska ta rollen av präst, mor och far i psykiatrin och vara motor i den kontirnuerliga analysen och problemlösandet?

Organisationen måste vara byggd på team där människor med speciella egenskaper gör det de kan bra och har ett fungerande samarbete. Men denna kontaktpersonsgurugod-man-som eftersöks som hjälper en igenom och förortar vägarna som byggts så långa för att vi inte ska orka vandra dem.
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36130 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Framtidens psykiatri
Jag tycker det är viktigt att man ska ta tillvara på de resurser som finns hos patienterna och inta använda medicin för mycket.
Medicin är bra, men det ska vara väl anpassat. Många patienter har en stark "drive" att göra saker, många har ett lite annorlunda sätt att tänka som kan vara till nytta i olika sammanhang.
Satsa på att få så många patienter som möjligt i arbete, av de som orkar och vill.
Att få ett arbete och känna att man är "värd" något i andras ögon kan i sig vara en form av suicidprevention!