Samtidigt som det rapporteras om att den psykiska ohälsan ökar håller den Nationella Hjälplinjen på att läggas ned i tysthet.
Den Nationella Hjälplinjen är en kostnadsfri telefonjour som sedan mer än tio år erbjudit professionell hjälp till människor i psykisk kris eller i en svår livssituation.
De som svarar är socionomer, psykologer och psykiatrisjuksköterskor med erfarenhet av att stödja människor i kris.
Den Nationella Hjälplinjen är idag en del av 1177.vårdguiden.
Läs mer i RSMHBloggen.
Det som verkar positivt med verksamheten är att kompetensen är hög - socionomer, psykologer och psyksköterskor. Så hög kompetens har knappast den kommunala krishjälpen i form av t.ex stödteam.
Verksamheten kostar 7,5 miljoner per år och t.ex Viska kostar 300 kr per år. Det kan finnas billigare arbetssätt än vad man har nu. Man kan göra som webbhotellen och ha chattsupport via en hemsida också för att det är billigare än telefonsupport.