Föreläsningar

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
15 år 1 månad sedan #193860 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Föreläsningar
Ska prata inför "måndagsgruppen", typ fyra eller fem pers. Funkar det ska jag tala inför patienternas anhöriga.

Jag har lätt att uttrycka mig i skrift (lite skryt får ni tåla), men verbalt är en annan femma. Nåt måste jag dock göra rätt, annars hade jag aldrig blivit tillfrågad.

Jag tror att ett papper med punkter kan funka och därefter spåna lite. Man kan ju inte memorera allt, en fusklapp kommer man långt på.
Mer
15 år 1 månad sedan #193871 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Föreläsningar
När jag föreläser tar jag först en personlig berättelse om vårdupplevelser och återhämtning... den tar mellan 20 minuter och en timme, beroende på hur mycket tid jag har till föreläsningen... sen kör jag powerpoint bildspel om återhämtning, brukarinflytande, vardagsmakt, bemötande, eller vad jag gör nu, strategier att hantera röster, eller nätverkskontakt och psykiatriskt vårdtestamente - de jag föreläser för får välja vad de vill höra om... en del väljer bara den långa versionen av den personliga berättelsen, andra vill ha en 3 timmars eftermiddag med lite av varje...

Fördelen med att ha ett bildspel är att det visar att man kan nått mer än att vara patient... ger dem en ögonöppnare... många har lätt att fastna i föreställningen om att om man en gång varit sjuk så är man alltid sjuk...

Den personliga berättelsen är viktig, men du bör skriva ned stödord så att du bara berättar det du vill, och kan välja bort sådant som du vill hålla för dig själv...

Jag har nog hållit över 200 föreläsningar nu... 70 av dem var förra året... så för mig går det numera på rutin, även om jag alltid anpassar mig till den respons jag får från auditoriet...

Lämna inte ut mer än du vill stå för i den personliga berättelsen - annras kan du få ångest efteråt. Första gången jag föreläste hade jag ångest efteråt i tre dygn... men numera är det smärtfritt, och ger även en känsla av revansch att få berätta om de svåra vårdupplevelserna.

Försök få ett positivt slut på din berättelse så att folk får hopp om att återhätning är möjlig...

Och om du har humor kan du skämta lite lätt om vissa situationer... det fångar auditoriet och ger distans till den egna berättelsen... ett exempel på det är att när jag kommer till den tid då jag var som mest paranoid och kände mig jagad av alla män med portfölj, och samtidigt jobbade i Stockholm och pendlade 4 1/2 timme per dag, så säger jag "och det finns ju tyvärr väldigt många män med portfölj på Stockholmspendeln"... det får auditoriet att skratta till lite, trots allvaret... det brukar bli uppskattat... sen berättar jag om de strategier jag använde för att hantera paranoian...

Den personliga berättelsen har jag utan powerpointbilder, ibland lägger jag upp en målning som jag själv gjort via powerpoint som bakgrund för auditoriet att fästa blicken på...

Det var några tips. Du får gärna PM:a mig med mer specifika frågor...

Lycka till!!! Du är modig!!!
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
15 år 1 månad sedan #193958 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Föreläsningar
Tack för bra svar. Isa-Alise: Får du ersättning för dina föreläsningar?
Mer
15 år 1 månad sedan #193961 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Föreläsningar
Eftersom jag får lön från arbetet tar jag inget arvode, men om en annan verksamhet vill ha mig som föreläsare så får de betala ett arvode till min arbetsgivare...

Du kan gott ta ett arvode om du föreläser... det kan variera från 400 kr till ca 3000 kr, beroende på föreläsningens längd, och om man måste resa långt...
Mer
15 år 1 månad sedan #193996 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Föreläsningar
Fråga hur länge du skall föreläsa först.

Ge en föreläsning om hur du har upplevt sjukdomen och vad du tycker om det.

Skriv gärna ner exakt vad du skall säga och öva mycket på att framföra det hela. Kolla att föredraget tar den tid som du blivit tilldelad.

Säg att de efteråt får komma med frågor.
Mer
15 år 1 månad sedan #194014 av Geta
Svar från Geta i ämnet Föreläsningar
Det kan bli tråkigt om man inte tar med något
självupplevt. Det kan bli för neutralt.