Schamaner som schizofrena

Mer
10 år 8 månader sedan #605698 av Graatass
Fann denna sida och tänkte att den kanske kan vara av intresse för någon här i Viska:
[url:1rlzpbky]http://genealogyreligion.net/shamans-as-schizophrenics[/url:1rlzpbky]
Mer
10 år 8 månader sedan #605706 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schamaner som schizofrena
En schaman med schizofreni måste sakna de negativa symtomen och inte vara alltför extrem för att kunna fungera som schaman.
Mer
10 år 8 månader sedan #605709 av Nissegossen
I min tro har jag i ett tidigare liv, varit en Druid på Irland, eller stått en Druid väldigt nära... :rolleyes:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
10 år 8 månader sedan #605719 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Schamaner som schizofrena
Jag har läst nånstans att i deras kultur, om man får psykos och kommer ur den på egen hand, så blir man Shamansk mästare.
Mer
10 år 8 månader sedan #605723 av Nissegossen
Vi är nog rätt många schamaner här.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 8 månader sedan #605778 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schamaner som schizofrena
Om man har vanföreställningar, så kan man få problem även i andra kulturer. Man kan anklaga folk för saker, som förföljelse och det finns stora chanser att andra upptäcker att något är fel. Kanske om vanföreställningarna bara begränsar sig till andliga saker så kanske det kan gå, men sällan så är det nog så utan vanföreställningarna är nog oftast vidare än så.