Är borderline en sjukdom?

Mer
10 år 5 månader sedan #625751 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är borderline en sjukdom?
Det är mest kvinnor som får borderline diagnos, men man undrar om det är rätt. Kvinnor som snabbt kastar om i humör och blir arga får kanske borderline-diagnos, medan en man som blir väldigt arg plötsligt kanske upplevs som mer hotande och får därför en annan diagnos eller ingen diagnos alls utan hamnar i fängelse.
Mer
10 år 5 månader sedan #625910 av JigsawJohn
Jag är diagnostiserad Borderline, men har börjat undra om det kanske är en feldiagnos. Visst har jag humörsvängningarna, självskadandet, vissa relationsproblem och är impulsiv. Men jag märkte på DBT:n att det är nåt som inte stämmer. Jag har knappt ens hälften av alla symptomen och en massa annat skit som inte passar in. Som att jag hör röster, har någon slags personlighetsklyvning, dissocierar och får vanföreställningar. Skulle så gärna vilja veta vad som är fel på mig men vågar inte öppna truten inför psykologen...

Nej, jag skulle inte vilja påstå att Borderline är en sjukdom. Mera en avvikelse, lite som Asperger fast de räknas som två vitt skilda begrepp då Borderline är en personlighetsstörning och Asperger är neuropsykiatriskt. Det är mest tjejer som får Borderline ja, men inte bara. De kan vara rätt jobbiga människor att hänga med (känner ett flertal) men de/vi har det verkligen inte lätt, så visst tycker jag att man ska få behandling. Folk med Borderline har dessutom ganska hög självmordsrisk, så om inte annat bör man väl försöka undvika det.
  • Outcharlie
  • Besökare
  • Besökare
10 år 5 månader sedan #625916 av Outcharlie
Svar från Outcharlie i ämnet Är borderline en sjukdom?
Dessutom dom flesta som har borderline har blivit utsatta för sexuella övergrepp så de e inte så konstigt att man är jobbig och krävande...vem skulle inte bli knäpp av det lixom?
Mer
10 år 5 månader sedan #626032 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är borderline en sjukdom?
Självmordsrisken är 10-20 % vid borderline, men om missbruk också finns är risken 60 %, så den är högre än vid schizofreni och ungefär som schizoaffektiv och bipolär. Dessutom är de med borderline stora vårdkonsumenter typ behandlingshem och liknande. Det jag undrar över är om nyare antipsykotika kanske skulle vara en lämplig behandling vid borderline för att dämpa aggressivitet, minska risken för självskada och självmordsrisken. Särskilt vid borderline med missbruk borde kanske antipsykotika vara värt att testa.


sv.wikipedia.org/wiki/Borderline
Mer
10 år 5 månader sedan #626152 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Är borderline en sjukdom?
Läkaren och psykologen säger borderline. Journalen säger tydligen "pat uppfyller i hög grad kriterierna för borderline" men psykologen sa nått om att hon inte ville stämpla mig, så har jag borderline eller inte? Psykologen sa konsekvent "din personlighetsstörning" under den långa utredningen... kanske är det så, att vissa har fördomar så hon inte vil stämpla mig. Eller så har jag den inte, men då borde psykologen sagt att jag har "drag av" i stället, men han sa att jag uppfyller..., right-right?
  • Outcharlie
  • Besökare
  • Besökare
10 år 5 månader sedan #626166 av Outcharlie
Svar från Outcharlie i ämnet Är borderline en sjukdom?
När man har borderline då är man osäker om man har det en del av sjukdomen, dagen man blir frisk vet man garanterat att man inte har det..0