Är borderline en sjukdom?

  • Outcharlie
  • Besökare
  • Besökare
10 år 5 månader sedan #626167 av Outcharlie
Svar från Outcharlie i ämnet Är borderline en sjukdom?
Sen är oxå min erfarenhet att de e sundhetstecken att man är osäker på att man har det fastän man har det. Enda sättet att bli av med borderline är att man ska veta allt om borderline då får man en insikt om sina tankar, känslor, reaktioner och beteende som per automatik att man blir frisk. En skål med grumligt vatten hjälps lätt bort genom man häller ut de grumliga vattnet och häller klart vatten i... Ut med de gamla in med det nya
Mer
10 år 5 månader sedan #626199 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Är borderline en sjukdom?
Min käre bror har Borderline och Schizotypal och han har blivit enormt hjälpt av Abilify 10mg för sina aggressionsutbrott, de är så gott som helt bortblåsta och han kan nu ha en sundare relation till andra och sig själv.
Mer
10 år 5 månader sedan #626228 av björk
Svar från björk i ämnet Är borderline en sjukdom?
kanske har jag vissa drag av borderline att jag ibland inte kan uppföra mej.


Kanske schizo affektiv kanske paranoid schizofreni..



Det är pissit svårt att sätta en "punkt"
Mer
10 år 5 månader sedan #626279 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är borderline en sjukdom?
Det intressanta med borderline är att det förr kallades för gränspsykotisk personlighetsstörning. Aggressivitet brukar ju uppstå när man närmar sig psykos. De med borderline kan ju också ibland får stressutlösta psykoser. Det kan eventuellt finnas en koppling mellan psykotiskhet och aggressivitet hos borderline tror jag.
  • Outcharlie
  • Besökare
  • Besökare
10 år 5 månader sedan #626396 av Outcharlie
Svar från Outcharlie i ämnet Är borderline en sjukdom?
Ja hade borderline, depression, gad, adhd, narcissism och schizotypal.. Sen arbetade ja med min borderline de försvann och då var ja bara schizotypal, depression, gad, arcissist ( den vänliga varianten av narcissist) och adhd hade ja vuxit ifrån, sen utvecklades schizotypal till schizofreni, ja trodde ja hade Säpo runt hörnet hela tiden, trodde ja blev drogad och förgiftad, trodde ja var styrd av nåt utifrån, hörde röster osv. Men Ida enda ja har schizofreni men känner knappt av den och narcissism lite lätt och depressionen och gad alltså ångesten försvann för några
Månader sen...
Mer
10 år 5 månader sedan #626440 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är borderline en sjukdom?
Schizotyp kan gå över i schizofreni ibland och schizotyp kallades förr borderline schizofreni. Det finns de som anser att alla med schizofreni har varit schizotyp innan.

En nyhet:

I boken Schizotypy and Schizophrenia: The View from Experimental Psychopathology av Professor Mark F. Lenzenweger beskrivs orsakerna till schizofreni. 1 av 10 kan utveckla schizofreni, men bara 1 av 100 får slutgiltligen sjukdomen. Alla med schizofreni har schizotyp personlighetsstörning, men alla med schizotyp får inte schizofreni. Genom att studera schizotyp kan man kanske avslöja orsaken till schizofreni.

www.viska.se/index.php/component ... chizofreni