Vad har ni för ursprung?

Mer
9 år 4 månader sedan #707866 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad har ni för ursprung?
Min farmor hette Anna Ottosdotter.
Mer
9 år 4 månader sedan #707868 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Vad har ni för ursprung?
Mina rötter kommer från Jesus.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
9 år 4 månader sedan #707871 av Melun
Svar från Melun i ämnet Vad har ni för ursprung?

Geta skrev: Min farmor hette Anna Ottosdotter.


Ja, då kan man förstå vad Bernadotte kommer ifrån fast det borde vara franskt.
Mer
9 år 4 månader sedan #707906 av Nissegossen
En kusin har släktforskat och jag har papperna och det sägs att en förfader kom från Preussen och hade en bra häst och han och hästen skulle ha räddat Karl IIX över en flod i ett slag och det var sex stycken som den hästen räddade och min anfader då fick en förläning i Skåne för det. Våran gren av släkten skulle då härstamma från en dotter till honom på min fars sida. Jag har sett den här mannens gravsten, den står uppställd vid en kyrkvägg med hästen avbildad och min fars barndomshem ligger tvärs över vägen. Det sägs också att förläningen var i släktens ägo in på 1900-talet.

På mors sida, kommer vi inte längre än till min morfar som kom från dåvarande Eldsfragga, nuvarande Eldsberga i Halland. Jag har själv inte släktforskat och här är vi borta i att det har inträffat bränder i kyrkor och de böcker där det finns noterat vilka som fötts och när de dött har brunnit upp.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 4 månader sedan #707982 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad har ni för ursprung?
Rolig vet är tråd! Jag har inte släktforskat utan har bara fått berättat för mig. Vad jag vet är däremot intressant. Min mamma och hennes släkt var från Norrbotten och Lappland och såg lite finska ut. Men eftersom min mamma inte erkändes som dotter till min morfar så träffade jag honom aldrig. Men han lär ha varit ett riktigt svin. Medan han bodde och jobbade i och dessutom skaffade barn i Luleå hade han en fru nere i Småland.

Mamma var ensambarn men hade massor av kusiner som samtliga bodde i Lappland. Men samer var de inte tydligen. Alla har varit blåögda och ganska långa.

Min pappa däremot hade någon vallon i släkten. Eller zigenare, fast det lutar åt vallon med tanke på utseendet. Min farmor hade en helsvensk bakgrund, men var liten och skinntorr. Det var min farfar som hade den vallonska påbrån och han var lång och kraftigt byggd. Fast jag träffade honom aldrig. Han dog i en trafikolycka när jag var ett år.

Av min pappas släkt var c:a 75 procent schizofrena och/eller alkoholister. Min pappa var inte schiz men galen, det var han. Han var svarthårig, med bruna ögon liksom hans syster. Brodern däremot såg svensk ut.

Själv är jag lång, kraftigt byggd, har brunt/sandfärgat hår (med lite grått i) och bruna ögon. I övrigt är jag ganska lik mamma. D v s ser svensk/finsk ut.

Pappas släkt kom också från Småland så det är väl en del smålänning i mig också
Mer
9 år 4 månader sedan #707986 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad har ni för ursprung?
Apropå vallonerna så är det en omöjlighet att så många svenskar har vallonpåbrå. Av de 1000-1200 familjer som kom på 1600-talet var det bara 900 individer som stannade kvar i Sverige.

sv.wikipedia.org/wiki/Valloner

Min kompis arbetar med släktforskning (avlönad) och har berättat om att många som påstår att de är valloner i själva verket är av tattarsläkt och zigenare. När hon har forskat tillbaka i deras historia börjar det dyka upp repslagare och kringresande allt-i-allon. Eller som i Reinfeldts fall; "cirkusdirektörer".