Är detta skillnaden på idealism/materialism?

Mer
7 år 4 månader sedan #893944 av Prosit
Ot - Finns ingen skillnad på idealism och materialism, det är precis samma sak.
  • lonely
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 4 månader sedan #893964 av lonely
Ja min personliga tolkning har varit att det finns idealistiska materiella förväntningar medans på andra hållet finns högre idealistiska förväntningar än materiellt, alltså personlig revolution tex i det andliga planet eller nåt.
  • cholowiz13
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 4 månader sedan #894002 av cholowiz13
Svar från cholowiz13 i ämnet Är detta skillnaden på idealism/materialism?

lonely skrev: Du kan va en utvecklad INFP... eller så är du INTP...

Första gången jag gjorde testet för kanske 2-3 år sedan fick INFP, och när jag var yngre var jag ännu mer känslig/empatisk. På senare tid tycker jag har blivit mer en som försöker hitta logiken bakom saker. En tydlig sak på det skulle jag säga, var när min bästa kompis far dog ansåg jag att det bästa för honom (min kompis) att få vara ensam i den akuta fasen. Tror att han ansåg att jag skulle hjälpa honom på något sätt. Sedan får jag fått höra att jag inte är speciellt sympatisk av mig. En fråga är det vanligt att man tappar empati med åldern? Men jag skulle säga en blandning av thinker/feeler.
Mer
7 år 4 månader sedan #894005 av Nissegossen
Platonisk kärlek, någon? Dessutom var väl Platon elev hos Sokrates som alltid såg det som alla lagar bör beaktas och inte göra något som strider mot lagen, det innebar att Sokrates valde att svälja giftbägaren. Troligtvis var det oxblod som stått i värmen och var dödligt giftigt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 4 månader sedan #894006 av Nissegossen
MaxMin och Prosit, jag tror inte ni har läst min TWILIGT ZONE <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=889 [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 4 månader sedan #894008 av Nissegossen
Denna skrev jag troligtvis 1999 då jag var med i ett forum på GP och där fanns en som kallade sig Sokrates och han lurade många andra då han vill ha svar på om det var rätt att överträda lager, han fick många svar som pekade på att de tyckte det var rätt att bryta lagar. När jag såg det drog jag upp detta att just Sokrates i Antiken som sade att alla lagar är till för att de skall följas och därmed avslöjade jag ju honom och han hade hjärtligt roligt åt det vad andra svarat.
Nu kan jag inte visa det, då det är borta för länge sedan.

Dock har jag sparat på disketter en text där jag gjorde ett inlägg per dag och tråden var ograverad tills allt vad jag ville skriva var färdigt och det ang Övervaknings samhället den står här <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...1&mobile=desktop [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum